دسترسی سریع به برخی از گروه های پر بازدید

‎‏آرایشی و بهداشتی   ‎‏گن بعد از جراحی   ‎‏جوراب واریس   زانوبند‎‏   ‎‏کمربند طبی   گن   دستگاه فشار خون   ‎‏محلول ضدعفونی کننده   کرم سیکالفیت‎‏

جوراب واریس در دوران بارداری

نویسنده Mahan Medical 1396/04/10 20:34:59 0 نظر گروه : قلب و عروق,گروه : زنان و زایمان,
جوراب واریس در دوران بارداری

جوراب واریس در دوران بارداری
استفاده از جوراب واریس در دوران بارداری ابزاری قدرتمند جهت جلوگیری از تورم مچ پا ، ساق پا و کل پا می باشد. جوراب هایی با کلاس های فشاری درمانی میتوانند به طرز موثری احتمال پیدایش و پیشرفت رگ های واریسی و عنکبوتی را کاهش دهند. همچنین میتوانند جلوی لخته شدن خون در وریدهای عمقی پا  DVT را نیز بگیرند. در این مقاله اثرات استفاده از جوراب های فشاری در دوران بارداری را بیان خواهیم کرد و شما را با مناسب ترین انواع جوراب واریس برای دوره بارداری آشنا میکنیم.
 

وضعیت پاها در دوران بارداری

سوال اساسی این است که چرا بارداری تا این مقدار روی پاها تاثیر گذار است؟
همه این ها مربوط به اتفاقاتی است که برای رگ ها می افتد. در طول 3 ماه اول دوره بارداری، به دلیل افزایش یافتن مقدار خون، دیواره های سیاهرگ ها منبسط میشوند. همچنین طبق اظهارات ژورنال تخصصی Jobst خون مادر باردار تا حدود 45 درصد افزایش پیدا میکند. تاثیر این دو عامل در کنار هم باعث می‌شود که بازگشت خون به سمت قلب به سختی صورت گیرد. 
این کاهش در گردش خون بدلیل کمتر شدن فعالیت های بدنی و تحرک مخصوصا در 3 ماه آخر دوره بارداری بیشتر هم میشود، چون با گذشت زمان، مدت زمان استراحت افزایش نیز میابد. 
به همین دلیل، اغلب خانم های باردار حداقل مقدار کمی از تورم را در قوزک، مچ یا ساق پا را تجربه می کنند. همچنین احساس سنگینی کردن نیز تاثری مستقیم از افزایش حجم خون است.
مهمترین عارضه این افت گردش خون، تشکیل و توسعه رگ های واریسی و عنکبوتی است. به نقل از آمار ارائه شده در وبسایت کمپانی سیگواریس سوئیس، 30 درصد از خانم هایی که اولین بارداری را تجربه میکنند و 55 درصد از خانم هایی که قبلا نیز تجربه بارداری داشته اند، دچار این عارضه میشوند.
از دیگر عوارض برگشت خون در ورید پاها، افزایش خطر لخته شدن خون در سیاهرگ های عمقی است. افت گردش خون و کاهش فعالیت های بدنی دو دلیل عمده در جهت گسترش این لخته ها هستند.

چگونه میتوان احتمال ابتلا به هر یک از این مشکلات را کاهش داد؟
بهترین راهکار، حفظ  و نگهداری و اهمیت دادن به سلامت پاها در طول دوران بارداری است. برای این منظور، از بی تحرک بودن به مدت طولانی بپرهیزید. از نشستن یا ایستادن های طولانی نیز پرهیز کرده و تا جایی که ممکن است فعالیت داشته باشید.  علاوه بر بالا بردن میزان فعالیت بدنی، بهترین راه برای بهبود گردش خون و به تبع آن جلوگیری از هرگونه تورم ،گسترش رگ های واریسی و یا تشکیل لخته در وریدهای عمقی پا، پوشیدن جوراب واریس است.
 

چه نوع جوراب واریسی برای دوران بارداری مناسب است؟

به توصیه متخصصان پوشیدن جوراب های فشاری در طول دوره بارداری، یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت پا خواهد بود. دلیل این ادعا این است که این جوراب ها گردش خون را بهبود میبخشند. جوراب های فشارتدریجی، به حرکت خون به سمت بالا و نهایتا به طرف قلب، کمک میکند. چرا که بر اساس طراحی علمی و نوع بافت منحصر به فرد این نوع جوراب 100 درصد فشار طراحی شده (که در کلاس درمانی یک ccl1 از 18 تا 22 میلیمتر جیوه و در کلاس درمانی دو ccl2 از 23 تا 32 میلیمتر جیوه است) در ناحیه مچ و قوزک پا اعمال میگردد و به تدریج هرچه به سمت زانو و کشاله ران بالاتر میرود از میزان فشار کاهش می یابد و در ناحیه زانو تقریباً 50 درصد و در انتهای ران حدود 30 درصد فشار مذکور را به پا اعمال خواهد کرد. این ویژگی خاص به ورید پا در غلبه بر نیروی جاذبه کمک کرده و خون را به سمت بالا و نهایتاً قلب هدایت می کند. این امر نه تنها احتمال هرگونه تورم را کاهش میدهد، بلکه اعمال این نوع فشار تدریجی احساس خوشایندی به فرد منتقل می نماید. چرا که با خروج خون های انباشته شده قبلی، خون تازه در پاها جریان پیدا کرده و اکسیژن و سایر مواد مغذی که برای سلامت عمومی عضلات و بافت های بدن ضروری هستند را به پاها میرساند.
پوشیدن جوراب های فشاری با عوارض ناشی از کم تحرکی و گاهاً بی تحرکی در خانم های باردار مقابله میکند. با استفاده از جوراب های فشاری، حفظ سلامت پاها تضمین و ریسک ابتلا به (DVT) و یا واریس تا حد زیادی کاهش پیدا خواد کرد.

از کجا مطمئن شویم که پوشیدن جوراب واریس در دوران بارداری بی خطر است؟

این یک سوال مرسوم است که اغلب در مورد جوراب واریس پرسیده می شود. بهترین راه یافتن پاسخ این سوال مشورت با پزشک خودتان است. به هرحال، پاسخ اغلب آن ها به این سوال با درنظر گرفتن شرایط فرد همراه خواهد بود.
به توصیه متخصصان پوشیدن جوراب های فشاری در طول دوره بارداری نه تنها بی خطر بوده؛ بلکه باعث کاهش خطر لخته شدن خون و ابتلا به رگ های واریسی و عنکبوتی خواهد شد. استفاده از جوراب واریس در طول دوره بارداری ایده بسیار خوبیست، خصوصا اگر شما خود را مستعد واریس میدانید.
 

بهترین جوراب فشاری برای دوران بارداری

جوراب های فشاری طبق دو مولفه درجه فشار و همچنین ارتفاع دسته بندی میشوند.
از نظر ارتفاع، این جوراب ها به سه گروه زیر تقسیم می شوند:
زیرزانو (AD)
میانه ران  یا بالای زانو (AF)
انتهای کشاله ران (AG) 
تصمیم گیری برای این که کدام نوع جوراب فشاری مناسب شماست، به شرایط فرد بستگی دارد. اگر فقط در نواحی پایینی پا (زیر زانو) تورم یا علائم واریس دارید، مدل (AD) برای او کفایت میکند؛ اما به هر حال اگر شما فشار را در تمام طول پا میخواهید تا به طور کامل هرگونه خطری را به حداقل برساند، میتوانید از مدل های (AF) و یا (AG) نیز استفاده کنید.
نکته دیگری که ممکن است مورد توجه قرار گیرد، سهولت در پوشیدن جوراب های فشاری است. بسته به نیروی فشار، ممکن است پوشیدن آن ها کمی دشوار باشد. مخصوصا در ماه های آخر بارداری که انعطاف پذیری بسیار محدود است. اگر احساس چوب شدگی دارید (یعنی انعطاف پذیری ندارید) نباید جوراب تا انتهای کشاله ران خریداری کنید. در چنین شرایطی، استفاده از جوراب های زیر زانو بهترین انتخاب است.
همچنین بر اساس یک تحقیق کلینیکی ، به خانم های بارداری که سابقه ابتلا به واریس در آن ها یا خانواده شان وجود ندارد توصیه میشود از جوراب واریس کلاس فشار یک زیر زانو استفاده نمایند ولی در صورتیکه مستعد ابتلا به واریس هستند استفاده از کلاس فشار 2 درمانی برای آنها توصیه بهتری خواهد بود. علاوه بر آن در صورتیکه فرد قبل از بارداری دچار رگ های واریس در نواحی بالای زانو بوده توصیه میشود تا قبل از ماه هفتم از جوراب واریس انتهای کشاله ران استفاده نماید و بعد از آن بدلیل ایجاد شدن تورم در ناحیه ران و انتهای کشاله ران ، استفاده از جوراب واریس زیر زانو برای او کفایت خواهد کرد.
اخیراً نیز به تجویز متخصصان استفاده از جوراب ضد آمبولی انتهای کشاله ران  که میزان فشاری کمتر از کلاس فشار یک درمانی دارد ( تقریباً 12 تا 15 میلیمتر جیوه ) ، از دو هفته قبل از زمان زایمان توصیه میگردد.
همانطور که اشاره شد، جوراب واریس در کلاس های فشار متفاوت عرضه میشوند. که بر اساس شرایط فرد و نظر پزشک این فاشر تعیین میگردد. اگر پرستار هستید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. این که در ابتدای استفاده از این جوراب ها احساس ناراحتی کنید امری طبیعی است. به همین دلیل، معمولا توصیه میشود که طی دو مرحله از یک فشار پایینتر به فشار بالاتر بروید.
سخن آخر
امیدواریم که شما با خواندن این مقاله به پاسخ تمام سوالات خود درمورد پوشیدن جوراب های فشاری در طول دوره بارداری رسیده باشید. در صورتی که هرگونه سوال یا ابهامی درمورد جوراب های فشاری برای دوره بارداری دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

جهت مطالعه مطالب بیشتر در حوزه ی پزشکی و سلامت به مجله پزشکی ماهان مدیکال مراجعه بفرمایید

بیشتر بخوانیدونتیلاتور چیست

همچنین جهت خرید انواع تجهیزات پزشکی به فروشگاه آنلاین ماهان مدیکال مراجعه بفرمایید

محصولات : ماسک - دستگاه اکسیژن ساز - ماسک سه بعدی   - پالس اکسیمتر - دستگاه فشار خون - تب سنج - ونتیلاتور - اکسیمتر - قیمت دستگاه فشار خون - گن

 

ترجمه: مهسا سزاوار یگانه - کارشناس مهندسی پزشکی
واحد علمی شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب

مجله پزشکی ماهان مدیکال

 


مقالات مرتبط:

همه چیز درباره رگ های واریسی و عنکبوتی-قسمت اول

همه چیز درباره رگ های واریسی و عنکبوتی-قسمت دوم

راهنمای جامع آشنایی با واریس و جوراب واریس

راهنمای انتخاب بهترین جوراب واریس برای پرستاران

راهنمای جامع آشنایی با واریس و جوراب واریس

جوراب واریس و ضد آمبولی سیگواریس سوئیس

جوراب واریس و ضد آمبولی سولیدا ایتالیا

فشار خون بالا در دوران بارداری

 


سایر مقالات گروه - قلب و عروق,سایر مقالات گروه - زنان و زایمان,
مقالات مرتبط
واریس واژینال

واریس واژینال

1403/01/31 15:31:11

ارسال یک نظر

پربازدیدترین مقالات
رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

Mahan Medical 1399/08/09 23:39:25 6
جفت قدامی چیست؟

جفت قدامی چیست؟

Mahan Medical 1401/06/19 02:09:01 6
حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی

Mahan Medical 1401/05/12 02:01:01 1
12 دلیل  ریزش موی بدن

12 دلیل ریزش موی بدن

Mahan Medical 1400/04/10 12:05:26 0
پرش لب چیست؟

پرش لب چیست؟

Mahan Medical 1401/12/26 14:00:01 1
علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

Mahan Medical 1400/01/24 11:48:29 3
جدیدترین مقالات ماهان مدیکال
آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

Mahan Medical 1402/12/20 08:00:02 0
پلتفرم AnvoyAi

پلتفرم AnvoyAi

Mahan Medical 1402/12/18 08:00:01 0
نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

Mahan Medical 1402/12/17 17:00:02 0

  فیلتر کردن