مشتریان گرامی به اطلاع میرسانیم ، شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب و واحد فروش وبسایت ماهان مدیکال از تاریخ 1402/12/28 لغایت 1403/01/13 تعطیل میباشد.

دسترسی سریع به برخی از گروه های پر بازدید

‎‏آرایشی و بهداشتی   ‎‏گن بعد از جراحی   ‎‏جوراب واریس   زانوبند‎‏   ‎‏کمربند طبی   گن   دستگاه فشار خون   ‎‏محلول ضدعفونی کننده   کرم سیکالفیت‎‏

همه چیز درباره رگ های واریسی و عنکبوتی-قسمت اول

نویسنده Mahan Medical 1396/04/26 11:43:52 0 نظر گروه : مقالات علمی,
واریس

موضوع اصلی این مقاله رگ های واریسی و عنکبوتی هستند. با افزایش سن، ممکن است خطوط ناهموار بنفش یا رگ های ورم کرده مایل به آبی در ناحیه ران و ساق پای خود مشاهده کنیم. 60 درصد از بزرگسالان دچار این رگ های خونی پیچ و تاب دار می‌شوند. شما در این مقاله می‌‌آموزید که آن ها دقیقا چه هستند، عامل به وجود آمدنشان چیست و چگونه درمان می‌شوند.

در قسمت اول، غلاوه بر معرفی این بیماری‌ها، به چگونگی پیشگیری و تشخیص آن ها پرداخته و در قسمت دوم شما را با روش های درمانی که تاکنون علم پزشکی به آن‌ها دست یافته آشنا خواهیم کرد.

 

آشنایی

رگ های عنکبوتی:

رگ های عنکبوتی رگ های خونی کوچک و پیچ و تاب خورده ای هستند که در سطح پوست مشاهد میشوند. آن ها ممکن است به رنگ قرمز، بنفش یا آبی باشند که معمولا بر روی پاها یا صورت ظاهر می‌شوند. آن ها نام خود را از شکل تارعنکبوتی وار و برجسته خود برگرفته اند.

رگ های واریسی:

رگ های واریسی، رگ های بزرگتری بوده و ورم کرده و پیچ و تاب خورده اند. آن ها به رنگ آبی تیره بوده و مانند تونل های برجسته جلو آمده اند. رگ های واریسی می‌توانند در هر قسمت از بدن به وجود بیایند، اما اغلب روی ساق و قوزک پا ظاهر می‌شوند.

علت به وجود آمدن رگ های واریسی و عنکبوتی چیست؟

رگ های سالم، خون را در طول دریچه های یک طرفه حمل می‌کنند. این دریچه ها اجازه می‌دهند که خون از رگ های سطحی به سمت رگ های عمقی و سپس قلب برود. سیاهرگ ها توسط عضلاتی احاطه شده اند که منقبض شده و خون را به سمت قلب پمپاژ می‌کنند. در حالت عادی، رگ ها دریچه های یکسوسازی دارند که جلوی برگشت خون به سمت پاییین (به دلیل وجود جاذبه) را بگیرند. وجود مشکل در دریچه ها، عضلات یا خود خون می‌تواند باعث شود که خون در سیاهرگ ها به عقب بازگردد. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، فشار ایجاد شده و دیواره های رگ ضعیف می‌شوند. در نتیجه، آن رگ کم کم برآمده و پیچ و تاب خورده می‌شود. بست به اندازه رگ و میزان تورم، این پدیده رگ عنکبوتی یا رگ واریسی نامیده می‌شود.

چه کسانی دچار رگ واریسی یا عنکبوتی می‌شوند؟

این عارضه برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد اما خانم ها 2برابر آقایان در معرض خطر ابتلا به این بیماری می‌باشند. همچنین امکان رخداد این عارضه برای افرادی مانند پرستاران و معلمین که در محل کار خود مجبور به ایستادن طولانی مدت هستند نیز بیشتر است. عوال تاثیرگذار دیگر شامل افزایش سن، بارداری، حادثه، جراحی در قسمت پاها و اختلالات ژنتیکی هستند.

علائم واریس و رگ های عنکبوتی:

برای برخی افراد رگ های عنکبوتی و واریسی چیزی فراتر از یک ظاهر نامطلوب است. رگ های واریسی معمولا با درد و گرفتگی عضلات در پاها همراه اند. بیمار در نواحی واریسی ممکن است تپش، سوزش، خارش و یا احساس سنگینی داشته باشد. رگ هایی که به شدت ورم کرده اند می‌توانند بسیار حساس به لمس بوده و باعث کاهش گردش خون و در نتیجه ایجاد خارش و تورم در پاها بشوند. آن ها همچنین می‌توانند موجب تغییر رنگ و زخم های مزمن روی پوست شوند.

عوارض ابتلا به رگ های واریسی و عنکبوتی:

رگ های واریسی و عنکبوتی ممکن است ظاهر بسیار ناخوشایندی داشته باشند، اما به ندرت به درمان های سخت احتیاج پیدا می‌کنند. گاهی ممکن است این عارضه باعث به وجود آمدن زخم های بزرگ روی پوست و مخصوصا در نواحی اطراف قوزک پا شود؛ همچنین می‌توانند باعث به وجود آمدن لخته های خونی دردناک نیز بشوند.

 

تشخیص:

شناسایی و تشخیص رگ های عنکبوتی و واریسی:

شناسایی و تشخیص این قبیل رگ ها کار ساده‌ای سست. پزشک شما با بررسی پاهای شما و یا سایر نواحی آسیب دیده، وجود تورم، نقاط نازک شده رگ، زخم و تغییر رنگ پوست را بررسی می‌کند. اغلب رگ های واریسی و عنکبوتی نیازی به درمان جدی ندارند، مگر اینکه زخم، خونریزی و یا التهاب وریدی ایجاد کرده باشند و یا اینکه شما بخواهید آن ها را به منظور بازیابی زیبایی ظاهری از بین ببرید. اگر این عارضه باعث ایجاد درد، گرفتگی و یا کوفتگی عضلات شوند؛ چند کار ساده وجود دارد که شما می‌توانید در خانه انجام دهید تا این علائم را کاهش دهید.

 

پیشگیری:

پیشگیری از واریسی یا  عنکبوتی شدن رگ ها:

انجام تمرینات ورزشی زیاد، بهترین راه دور کردن رگ های واریسی و عنکبوتی است. ورزش کردن وزن شما را تحت کنترل نگه داشته و عضلات پای شما را سفت می‌کند، که باعث می‌شوند خون شما به راحتی جریان پیدا کند. اگر شغل شما می‌÷طلبد که مدام روی پاهای خود بایستید، گاهی اوقات عضلات پای خود را بکشید تا جریان خون بهبود پیدا کند و اگر باردار هستید، سعی کنید بیشتر به جای خوابیدن بر روی پشت، روی پهلوی چپ بخوابید.

ادامه دارد...

 

ترجمه: مهسا سزاوار یگانه - کارشناس مهندسی پزشکی
واحد علمی شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب

مجله پزشکی ماهان مدیکال

 


مقالات مرتبط:

راهنمای جامع آشنایی با واریس و جوراب واریس

راهنمای انتخاب بهترین جوراب واریس برای پرستاران

جوراب واریس در دوران بارداری

جوراب واریس و ضد آمبولی سیگواریس سوئیس

جوراب واریس و ضد آمبولی سولیدا ایتالیا

جهت مطالعه مطالب بیشتر در حوزه ی پزشکی و سلامت به مجله پزشکی ماهان مدیکال مراجعه بفرمایید

بیشتر بخوانیدونتیلاتور چیست

بیشتر بخوانیدواریس چیست

همچنین جهت خرید انواع تجهیزات پزشکی به فروشگاه آنلاین ماهان مدیکال مراجعه بفرمایید

محصولاتماسک - دستگاه اکسیژن ساز - ماسک سه بعدی - پالس اکسیمتر - دستگاه فشار خون - تب سنج - ونتیلاتور - اکسیمتر - قیمت دستگاه فشار خون - گن - جوراب واریس - ترازوی دیجیتال - کمربند طبی - زانوبند - دستگاه فیزیوتراپی خانگی

سایر مقالات گروه - مقالات علمی,
مقالات مرتبط
واریس واژینال

واریس واژینال

1403/01/09 13:23:49

ارسال یک نظر

پربازدیدترین مقالات
رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

Mahan Medical 1399/08/09 23:39:25 6
جفت قدامی چیست؟

جفت قدامی چیست؟

Mahan Medical 1401/06/19 02:09:01 6
حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی

Mahan Medical 1401/05/12 02:01:01 1
12 دلیل  ریزش موی بدن

12 دلیل ریزش موی بدن

Mahan Medical 1400/04/10 12:05:26 0
پرش لب چیست؟

پرش لب چیست؟

Mahan Medical 1401/12/26 14:00:01 1
علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

Mahan Medical 1400/01/24 11:48:29 3
جدیدترین مقالات ماهان مدیکال
آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

Mahan Medical 1402/12/20 08:00:02 0
پلتفرم AnvoyAi

پلتفرم AnvoyAi

Mahan Medical 1402/12/18 08:00:01 0
نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

Mahan Medical 1402/12/17 17:00:02 0

  فیلتر کردن