مشتریان گرامی به اطلاع میرسانیم ، شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب و واحد فروش وبسایت ماهان مدیکال از تاریخ 1402/12/28 لغایت 1403/01/13 تعطیل میباشد.

دسترسی سریع به برخی از گروه های پر بازدید

‎‏آرایشی و بهداشتی   ‎‏گن بعد از جراحی   ‎‏جوراب واریس   زانوبند‎‏   ‎‏کمربند طبی   گن   دستگاه فشار خون   ‎‏محلول ضدعفونی کننده   کرم سیکالفیت‎‏

واریس چیست | علائم و درمان بیماری واریس پا

نویسنده Mahan Medical 1385/03/01 10:00:00 5 نظر گروه : مقالات علمی,گروه : قلب و عروق,

در این مقاله بطور کامل به معرفی بیماری واریس، و پاسخ به این پرسش که " بیماری واريس پا چیست " می‌پردازیم. همچنین دلایل ابتلا به واریس پا ، روش های پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری واریس را بطور کامل توضیح خوایم داد. و در ادامه انواع مختلف جوراب واریس را معرفی نموده و مفاهیمی همچون کلاس فشار جوراب واریس را توضیح خواهیم داد. با مطلعه کامل این مطلب میتوانید به راحتی تشخیص دهید که بر اساس علایم بالینی و ظاهری چه نوع جوراب واريس با کدام میزان فشار برای درمان کدام نوع واريس مناسب خواهد بود و در انتها اشاره ای خواهیم داشت به معرفی بهترین نمایندگی جوراب واریس ایتالیایی و نمایندگی جوراب واريس سیگواریس سوئيس به عنوان اولين توليد كننده جوراب واريس در دنيا  و بوسیله فیلم آموزشی ، نحوه استفاده از جوراب واریس را بطور كامل آموزش مي دهيم. همچنین روش مناسب شستشوی انواع جوراب واریس و همچنین طرز شستن جوراب واریس سيگواريس در قالب توضیحات تکمیلی و به همراه ویدئو در اختیار قرار داده شده است که پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.اين نوشتار به كوشش واحد علمي ماهان مدیکال و با استعانت از تجربيات علمی اساتید محترم جناب آقای دکتر مهرداد اقدسی و جناب دکتر محمود هادی زاده گردآوری شده است كه در ابتدا از ايشان تشکر و قدردانی می‌نماييم.

 

ویدئوهای آموزشی

 

واریس - علائم، عوارض، پیشگیری و درمان

 
واريس و روش های درمان آن

 
دکتر محمود هادی زاده - متخصص قلب و عروق - قسمت اول

 
دکتر محمود هادی زاده - متخصص قلب و عروق - قسمت دوم

 
دکتر محمود هادی زاده - متخصص قلب و عروق - قسمت سوم

 
درمان واریس بوسیله امواج RF

 

 

واريس چیست؟

 

واریس چیست

تصویر شماتیک ورید مبتلا به واریس در سمت راست

واریس چیست؟

در بدن انسان رگ های وریدی وظیفه بازگرداندن خون بدون اکسیژن (خون تیره رنگ) را از اندامها به قلب عده دار هستند. در دیواره داخلی وریدها دریچه های یک طرفه به نام دریچه لانه کبوتری وجود دارد که در حالت طبیعی خون را فقط در جهت قلب هدایت می کنند و عملکرد اصلی آنها پیشگیرى از بازگشت خون به سمت پاهاست. اگر دیواره ورید ها خاصیت ارتجاعی خود را ازدست بدهد و این دریچه ها کار خود را به خوبى انجام ندهند، خون به عقب بازمی گردد و در وریدها تجمع می یابد و در نهایت سبب تورم آنها مى شود. واريس هنگامی ‌رخ می‌دهد که این دریچه‌ها دچار نارسایی شده باشند.

علائم واريس

اکثر موارد  واریس با سنگینی و درد مبهم و گنگ در پا همراه است که با ایستادن طولانی مدت واضح تر میشود ، در مراحل اولیه بیماری واريس حتی قبل از دیده شدن رگهای واریسی حس سنگینی و درد پا  توسط بیماران بیان می شود هرچند در برخی افراد ، واريس هیچگونه تظاهر بالینی ندارد.

وریدهای واريسی بزرگ، با ظاهری طنابی شکل یا همچون شاخه های درخت در پوست تظاهر می یابد. علامت درد و سنگینی پا از جمله شکایتهای شایع بیماران مبتلا به واریس هست . در برخی افراد قبل ااز اینکه ظاهر وریدها دستخوش تغییر واضح شود، درد و سنگینی در پاها فرد را متاثر می سازد. از دیگر علایم شایع واريس می توان به سندرم پای بیقرار یا همان حرکت مداوم پاها اشاره کرد البته این علامت تنها ناشی از بیماری واریس نیست، گرفتگی عضلات پا در حین خواب، تغییر رنگ مایل به قهوه ای پوست در ناحیه مچ پا ، خارش، ورم پا و زخمهای پوستی از دیگر علایم واریس هستند. البته لازم به ذکر است، که این علایم برای تشخیص قطعی واريس نیاز به بررسی تشخیصی دارند و نمی توان تنها با رویت این علایم به نتیجه قطعی رسید. آنچه مسلم است این علایم به عنوان زنگ خطری برای پیگیری و مراجعه به پزشک جهت تشخیص نهایی هستند تا از عوارض جانبی همچون زخم پا و فلبیت (لخته) پیشگیری شود و اقدامات درمانی مورد نیاز صورت گیرد.

 

آیا هر رگ برجسته ای واریس است؟

لازم است متذکر شویم که تنها ظاهر برجسته یک رگ بیانگر ابتلا به واریس نیست در برخی افراد به صورت آناتومیک عروق برجسته هستند و در افراد با وزن پایین رگهای برجسته بدلیل فقدان لایه محافظ چربی زیر پوست نمود واضحتری دارند و به اصطلاح به این حالت رگهای لخت گفته می شود که نیاز به درمان و مداخله برای رفع آنها نیست.

 

چه عواملی باعث واریس می شود؟

رگهای واریسی به دلایل متعدد و به ندرت ناشناخته ایجاد می شوند. به نظر می رسد مشکل اساسی ناشی ازاختلال عملکرد دریچه ای در وریدهاست. عوامل موثر در بروز واريس به صورت چکیده در ذیل اشاره شده اند:

 

سابقه خانوادگی و ژنتیک: در بسیاری از افراد مبتلا، به ویژه در افراد جوان، سابقه خانوادگی ابتلا به واریس بیان می شود. در سالهای اخیر ژن مرتبط با دریچه های لانه کبوتری شناخته شده است. از سوی دیگر در برخی مطالعات شیوه زندگی مشترک بین اعضای خانواده به عنوان عامل خطری مهم در بروز این بیماری در اعضای یک خانواده معرفی شده است.

 

سن : با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به واريس بیشتر می شود.

 

شغل : آمارها حاکی از بروز بیشتر بیماری واریس در برخی از مشاغل است. ایستادن در یکجا به صورت ثابت و نشستن طولانی با بروز این بیماری ارتباط مستقیم دارد. معلمان، داروسازان، پرستاران، مهمانداران، نظامیان که مدت طولانی به صورت ایستاده فعالیت می کنند و مشاغلی همچون آرایشگری، فروشندگی، رانندگی و خیاطی درخطر بالای ابتلا به واريس قرار دارند و به شاغلین این حرفه ها توصیه می شود به صورت ادواری تحت نظر پزشک متخصص بوده و سلامت وریدهای پای خود را چک کنند تا در صورت بروز هر گونه تغییر و مشکل بتوانند در مراحل ابتدایی اقدامات مقتضی را بکار گیرند.


وزن : چاقی از عوامل مستعد کننده واریس است. اضافه وزن باعث فشار مضاعف به عروق پا می شود و در نهایت احتمال ابتلا به واريس افزایش می یابد.


جنسیت و هورمون ها : زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می شوند .به نظر می رسد بعضی از هورمونهای زنانه در این خصوص مسئول هستند و همین امر احتمال ابتلا به واريس در دوران بارداری را بیشتر می کند همچنین تغییر در شدت علائم واریس منطبق با دوره های مختلف در سیکل ماهانه خانمها نشانگر ارتباط بین سطح هورمونهای جنسی زنانه و واريس است. مطالعات صورت گرفته حاکی از بروز بیشتر واریس در بین بانوانی است که از قرصهای  پیشگیری از بارداری استفاده می کنند.


بی تحرکی : وقتی فرد راه نرود و مرتبا یکجا بنشیند مانند آنچه درخانمهای چاق و مسن دیده می شود .احتمال بروز اختلال در سیاهرگها زیاد می شود .


یبوست : دفع ناراحت و وارد کردن فشار برای دفع ، فشار لگنی را افزایش می دهد و در نهایت باعث انتقال فشار به وریدها و روی دریچه ها و دیواره وریدها می شود .


سیگار : سیگار در سرخرگها باعث تصلب و تنگی عروق و در سیاه رگها باعث شل شدن دیواره (گشادی) و واریس می شود.


بیماریها : ابتلا به واريس در بعضی از بیماریها مانند بیماری کم کاری تیروئید بیشتر دیده می شود .


بارداری : در این دوران تاثیر توأم تغییرات هورمونی بر شل شدن دیواره عروق و افزایش فشار وارد بر پاها به دلیل افزایش وزن مادر و از سوی دیگر افزایش حجم خون در گردش باعث ایجاد عروق واریسی در پاها می شود.


لخته خون : لخته خون در وریدهای پا متعاقب مسافرتهای طولانی مدت در حالت نشسته و یا بستری شدن دراز مدت بدنبال جراحی و مانند آن ایجاد می شود می تواند از علل ایجاد و تشدید واريس باشد.

 

منبع: دکتر مهرداد اقدسي فلوشيپ فوق تخصص قلب و عروق

 

پیشگیری از ابتلا به واريس

 

با انجام برخی اقدامات ساده و ا صلاح شیوه زندگی به طور بالقوه می توان از ایجاد و یا پیشرفت واریس پا به میزان قابل ملاحظه ای پیشگیری کرد.

 

تأثیر دوچرخه سواری بر بهبود واریس

ورزش

 

گنجاندن ورزش در برنامه زندگی: ورزش منظم هوازی گردش خون و دیواره رگ ها را تقویت می کند و گردش خون در پاها را بهبود می بخشد بعلاوه ورزش به شما در رسیدن به وزن مطلوب و حفظ وزن متعادل کمک می کند.
ورزش منظم هوازی، تمرکز بر روی تمریناتی است که در آن عضلات ساق پاها فعال می شوند مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، و ورزش های آبی میتواند به پیشگیری از واریس پا کمک کند.
از طرفی انجام ورزشهای سنگین که فشار بیش از حد روی ناحیه شکم و پاها ایجاد میکنند مانند وزنه برداری و بدنسازی غیر اصولی برای وریدهای پا مضر هستند.

دوچرخه سواری از ورزش های بسیار مؤثر جهت تقویت عضلات ساق پا بوده و از آنجا که تقویت عضلات پا یکی از فاکتور های اصلی در پیشگیری از واریس یوده انجام این ورزش به افراد میانسال و مستعد ابتلا به واريس توصیه می گردد.

 

جوراب های فشاری (جوراب واریس)

در صورتیکه مجبور به نشستن یا ایستادن درازمدت به واسطه شغلتان هستید به شما توصیه می شود طبق مشاوره با پزشک متخصص از جوراب فشاری متناسب با شرایطتان استفاده نمایید.
 

کاهش وزن

در صورت ابتلا به چاقی یا اضافه وزن ، کم کردن وزن می تواند راهی ایده ال برای پیشگیری از بروز واریس پا باشد.
 

لباس تنگ نپوشید:

لباسهایی که به خصوص در قسمت کمر و باسن و رانها تنگ هستند و فشار زیادی به بدن وارد می کنند می توانند باعث پیشرفت واريس پا شوند بطور نمونه گن های خیلی تنگ که برای تناسب اندام پوشیده می شود در بلند مدت واریس پا را تشدید می کنند.

 

کفش راحت بپوشید:

کفش های پاشنه بلند عضلات ساق پا را در شرایط نامطلوب قرار می دهند . پوشیدن این کفشها برای مدت طولانی مانع از ایفای عملکرد طبیعی عضله ساق پا در بازگشت خون به سمت قلب شده و حجم خون در رگهای پا را بالا می برد که می تواند آسیب های جدی را به دنبال داشته باشد. 

 

برطرف کردن یبوست:

اجابت مزاج طبق برنامه منظم و به صورت راحت می تواند نقش بسزایی در پیشگیری از واریس پا داشته باشد. خوردن مقادر مناسب از میوه ها ، سبریها و غلات برای تامین فیبر به همراه مصرف مایعات کافی ، پیاده روی منظم ، توجه به احساس دفع و استفاده از دستشویی فرنگی (جلوگیری از چمباتمه زدن) اقداماتی مهم در پیشگیری از واریس پا هستند.
 

ترک سیگار:

از آنجاییکه سیگار کشیدن باعث تشدید اختلالات عروقی شامل اختلال در خونرسانی بافت ها، افزایش فشارخون، اختلال درگردش خون می شود ترک سیگار برای بهبود وضعیت عروق تدبیری مناسب می باشد.
 

مشورت با پزشک در خصوص سفرهای هوایی:

یکی از عوامل مهم ایجاد واریس و یا وخیم شدن این بیماری ایجاد لخته در طی سفرهای هوایی در پاهاست. توصیه می شود قبل از اقدام به سفرهای هوایی با مدت بیش از ۴ ساعت با پزشک متخصص در این خصوص مشورت نمایید. در بعضی از موارد لازم است علاوه بر اقدامات معمول (پوشیدن جوراب پیشگیری ، حرکت دادن مچ پا در حین سفر، پوشیدن لباس راحت و نوشیدن مایعات فراوان)، با تشخیص پزشک از آمپول انوکساپارین زیرجلدی هم استفاده شود.
 

قرصهای هورمونی و پیشگیری از بارداری:

در مورد مصرف داروهای هورمونی و قرص های پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید.

 

منبع: دکتر مهرداد اقدسي فلوشيپ فوق تخصص قلب و عروق

 

معاینات بالینی و تستهای تشخیص واریس

 

روش های پزشکی تشخیص واریس

تشخیص رگهای واریسی با معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی صورت می پذیرد. وریدهای واریسی معمولا بر اساس ظاهر خود تشخیص داده می شوند. بررسی سوابق پزشکی در مورد زخم پا، سابقه تشکیل لخته در پا (ِDVT)، صدمات و ترومای پا و نیز زمینه ارثی بیماری در شرح حال بیمار بایستی به دقت مشخص شود. و هیچ آزمایش خاص دیگر برای تایید تشخیص مورد نیاز نیست. هر گونه علائم و نشانه های مرتبط با واريس از جمله تورم، خستگی، یا گرفتگی عضلات در پاها بایستی با پزشک معالج در میان گذاشته شود.

در طی معاینه فیزیکی، دکتر پاهای شما را به لحاظ تغییر شکل ظاهری مشاهده می کند و به احتمال زیاد این بررسی به صورت ایستاده صورت می گیرد. دکتر مناطق حساس به لمس، تورم، تغییر رنگ پوست، زخم، و نشانه های دیگری از آسیب پوستی را بررسی می کند و ممکن است به منظور بررسی جریان خون در پاها، از شما بخواهید پاهای خود را در جهات مختلف حرکت دهید.

در مرحله بعد، در صورت مشکوک بودن مشکل و احتمال درگیری رگ های عمیق و یا عوارض دیگر از روشهای تشخیصی دقیقتر استفاده می شود.

سونوگرافی داپلر رنگی به عنوان راس هرم تشخیص دقیق و نهایی در واریس است. این روش غیر تهاجمی به پزشک امکان بررسی جریان خون در وریدهای پا را می دهد.

از داپلر سونوگرافی بجز در تشخیص در زمان انجام مداخلات درمانی برای هدایت و انجام دقیق مداخلات نیز استفاده می شود.

 

 

روش تشخیص رگ های عنکبوتی

مشاهده دقیق عروق عنکبوتی:

از دیگر ابزارهای تشخیصی برای بررسی عروق تغذیه کننده به منظور رسیدن به نتیجه بهتر و رضایت بخش در درمان عروق عنکبوتی می توان به دستگاه  Veinlight اشاره کرد.

 

بررسی هموداینامیک پا:

بعضی از بیماران نیاز به بررسی دقیقتر همودینامیک پا دارند که از  پلتیسمو گرافی در کلینیک استفاده می شود. این روش تشخیصی برای ارزیابی عملکرد عضلات ساق پا، رفلکس سیاهرگی و انسداد وریدی در مورد واریس شدید و پیشرفته استفاده می شود و از آن در خصوص موارد متداول استفاده نمی شود. در واقع این روش مکمل داپلر سونوگرافی برای تشخیص انسداد وریدی و رفلکس وریدی است که در موارد شدید ممکن است به تنهایی با سونوگرافی داپلر قابل تشخیص نباشد.

 

ونوگرافی:

در موارد پیشرفته بیماری واریس احتمال بیماری عروق عمقی مطرح است. ممکن است لخته در وریدهای عمقی لگن ایجاد شده باشد؛ در اینگونه موارد نیاز به بررسی های بیشتر مانند ونوگرافی خواهد بود. این اقدام مشابه آنژیو گرافی بوده و در بیمارستان انجام می پذیرد.

 

روش های دیگری مانند  CT venography    و MR venography   نیز در مواردی می توانند جهت تشخیص استفاده شوند که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند

در مواردیکه احتمال واريس لگنی بعد از زایمان وجود دارد، از سونوگرافی داخلی و یا ونوگرافی استفاده می شود

 

منبع: دکتر مهرداد اقدسي فلوشيپ فوق تخصص قلب و عروق

 

درمان واریس

 

ممکن است در پاره ای اوقات از زبان بیماران و متأسفانه حتی از طرف کادر درمانی، گفته هایی نظیر نقل قول زیر را بشنوید:

“واریس پا درمان ندارد. درمان فایده ای ندارد چون دوباره عود خواهد کرد. درمان واريس با روش های جدید مانند لیزر جنبه تبلیغاتی دارد.”
اما آنچه واقعیت دارد غیر از این است. علم پزشکی از جمله علوم پویا و در حال پیشرفت است که تقریبا هر ۵ سال دگرگون و به روز  می شود . این امر باعث شده است که اتکا بر دانسته های گذشته در خصوص بیماریهای مختلف کافی نباشد. آمارها، بررسی های بزرگ چند ملیتی و تاییدیه های مکرر سازمان های معتبر از جمله FDA  و آنچه دیگران انجام داده و می دهند همگی گویای اینست که چشم بستن بر پیشرفتهای اخیر، خطای بزرگ و ظلم بر بیماران است. امروزه درمان واریس با روش های مدرن و بدون نیاز به جراحی برای بیماران ممکن است و این روشها علائم و نشانه های واريس را بطور قابل ملاحظه ای بهبود می دهند. میزان درصد بهبودی، تا حدی بستگی به سابقه بیماری و مدت سپری شده از شروع بیماری دارد و البته در صورت انتخاب روش متناسب درمان و انجام مراقبتهای لازم توسط بیمار در دوره پس از درمان، عود مجدد و برگشت بیماری پیش نخواهد آمد.

 

جوراب واریس سیگواریس، جوراب واریس سولیدا، جوراب واریس واریسان، جوراب واریس ریلکسان، جوراب واریس ایزاولا، جوراب واریس مدی، جوراب واریس اوپو، جوراب واریس طب و صنعت، جوراب واریس پاک سمن، جوراب واریس ورنا

روشهای درمانی متداول
روش درمانی منتخب با توجه به روند پیشرفت بیماری، زمان مراجعه بیمار ، سن و دیگر شرایط فردی توسط پزشک متخصص به بیمار توصیه می شود.

 

درمان در مراحل اولیه واریس

 

جوراب طبی با فشار مناسب، اولین انتخاب در درمان واریس پا و به عنوان اساس درمان است. برای پیشگیری از درد در مراحل اولیه بیماری استفاده از جوراب توصیه می شود، تعیین میزان فشار و نوع جوراب نیاز به مشاوره با پزشک متخصص و انجام بررسی های تکمیلی دارد. بهتر است استفاده از جوراب واريس صبحگاهان پس از برخاستن از رختخواب شروع شده و تا پایان فعالیت های کاری روزانه ادامه یابد، عصر یا شب در منزل و در حین استراحت نیازی به استفاده از جوراب نیست. باید متذکر شویم که جوراب در مراحل پیشرفته نمی تواند مشکلات بیمار را مرتفع سازد و نیاز به بکارگیری روشهای درمانی تکمیلی برای رفع درد ، تورم و دیگر عوارض بیماری است.


از دیگر مواردی که رعایت آنها به افراد مبتلا در مراحل اولیه برای مهار پیشرفت بیماری و کاهش درد توصیه می شود کاهش وزن ، داشتن فعالیت فیزیکی و پیاده روی ، قطع سیگار ، نپوشیدن لباس های زیر تنگ ، خودداری از نشستن و یا ایستادن طولانی مانند رانندگی بدون وقفه و رفع یبوست، پوشیدن کفش راحت با پاشنه مناسب است.

 

روشهای درمانی متداول در مراحل پیشرفته
برای درمان واریس پا (رگ های واریسی طنابی و شاخه ای شکل) چندین روش درمان معمول است:

 

جراحی واريس: در این روش با ایجاد برش هایی روی پوست پا، رگ واریسی خارج می گردد و جراحی تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی انجام می شود. از جمله محدودیتهای روش جراحی می توان به نیاز به بستری شدن در بیمارستان اشاره کرد همچنین با توجه به عوارض احتمالی جراحی و بیهوشی و بجای ماندن جوشگاه جراحی این روش بتدریج در دنیا منسوخ شده است و تنها محدود به مبتلایان در مراحل فوق پیشرفته بیماری می شود.

اسکلروتراپی تحت هدایت پروب سونو: در این روش که گاهی با کمک سونوگرافی انجام می گیرد، مایع (اسکلروسانت) در داخل رگ گرفتار واریس تزریق می شود که باعث تخریب جداره رگ می گردد. رگ تخریب شده به مرور زمان توسط بدن جذب و حذف می شود. این روش برای درمان رگ های کوچک تر مناسب است.
 

فوم اسکلروتراپی: برای اثر بخشی بهتر، بجای مایع از حالت فوم استفاده می شود که درواقع مخلوطی از گاز و مایع اسکلروسانت است. تحقیقات صورت گرفته نتایج بهتر را در استفاده از co2 استریل برای تهیه فوم تزریقی در مقایسه با هوا نشان داده است، به منظور رعایت حد بالای استاندارد های پزشکی در کلینیک درمان واریس از ابتدای سال ۹۲ برای تهیه فوم از گاز co2 استریل شده استفاده می شود.

 

لیزر درون رگی: بکارگیری روشهای درون رگ به عنوان یکی از بهترین گزینه های درمان در مورد واریس شناخته می شوند


رادیوفرکانسی درون رگ: از جمله روش نوین و مورد تایید درون رگی است که عنوان یکی از بهترین روشهای درمانی جایگزین جراحی واریس امروزه در مراکز درمانی پیشرفته دنیا اجرا می شود. از مزایای این روش که باعث تمایل بیشتر پزشکان و بیماران در انتخاب این روش برای درمان واریس است، بدون برش جراحی و جای بخیه است این در حالیست که نتایج حاصل و اثر بخشی این روش مشابه جراحی واريس بوده و رضایت بخشی این روش قابل تایید می باشد. دیگر مزیت روش رادیوفرکانسی که آن را گزینه ی مناسب برای مراجعین به ویژه افراد پرمشغله و فعال نموده است عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان ، دوره نقاهت کوتاه است. به طوریکه ظرف مدت کمتر از یک ساعت مداخلات لازم در کلینیک صورت گرفته و پس از اتمام مراحل و حضور نزدیک به نیم ساعت درکلینیک بیمار می تواند با پای خود به منزل برگردد و نیاز به استراحت ندارد. با توجه به کارآمدی و بازده مناسب این روش و اقبال روز افزون بیماران و پزشکان در بهره جستن از این روش درمانی موثر دستگاههای متنوعی برای درمان درون رگی در طی سالهای اخیر مورد استفاده قرار گرفته اند.

درمان درون رگی با چسب: در این روش با چسب مخصوصی که درون رگ تزریق میشود رگ واریسی بسته می شود. این روش از فوریه ۲۰۱۴ تاییدیه  FDA را اخذ کرده است و به عنوان یکی از تازه های درمان واریس در جهان شناخته می شود.دو  مزیت این روش عبارتند از:
۱-نیاز به تزریق مایع بیحسی دراطراف رگ وجود ندارد. ۲- هاله کبودی مسیر رگ بعد از درمان نمایان نمی شود.
علی رقم وجود مزایای اشاره شده ، محدودیتهایی همچون عدم بررسی و آگاهی از نتایج درازمدت ( پس از چندسال ) این روش باعث شده تا بسیاری از متخصصین در پیشنهاد این روش درمانی به بیماران جانب احتیاط را پیش بگیرند بعلاوه هزینه های برآورد شده برای این روش در مقایسه با دیگر روشهای درون رگی بالاتر است که به نوبه خود مانع از توسعه بکارگیری این متد در درمان واریس شده است.
مینی فلبکتومی: برای درمان رگ های شاخه ای روشی وجود دارد که با بیحسی موضعی و بطور سرپایی انجام می پذیرد.انجام جراحی موضعی برای برداشتن رگ های شاخه ای در صورتی که درگیری رگ های عمقی و ریشه ای وجود نداشته باشد، می تواند راه مناسبی برای درمان رگ های کوچک شاخه ای باشد.

 

منبع: دکتر مهرداد اقدسي فلوشيپ فوق تخصص قلب و عروق

 

فشار درمانی

 

فشار درمانی، درمان اصلی نارساییها و اختلالات وریدی می باشد و روشی بسیار مؤثر است. بواسطه ی فشار اعمال شده بر بافت ها و عروق خونی، دیواره ی وریدها تحت فشار قرار گرفته و قطر ورید به وضعیت اولیه خود برمیگردد. عملکرد دریچه هایی که هنوز کاملاً دچار نقص نشده اند، تقویت شده، سرعت حرکت جریان خون به سمت بالا افزایش یافته و گردش خون بهبود می یابد. و این موارد در مجموع، از امکان تشکیل لخته در وریدها میکاهد.

با توجه به شواهدی که در تاریخچه علم پزشکی وجود دارد، فشار درمانی یکی از متدهای رایج جهت درمان بیماری های مختلف بوده و از قرون گذشته از این روش در بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. در سال 1848 اولین بیماری که با جوراب ها ی الاستیکی درمان شد فردی به نام William Brown بود که در پی آن فردی به نام Ganzoni، کمپانی Ganzoni را در سوئیس تاسیس نمود و تولید انواع بانداژهای الاستیکی و جوراب های درمانی الاستیکی را آغاز کرد؛ سپس در سال 1950 Dr Karl Sigg مدرنیزه کردن جوراب های درمانی را ابداع کرد که با کمک Ganzoni منجر به تولید جوراب هایی مدرن با الیاف جدید در سال 1990 گردید. از آن پس این کمپانی به نام Sigvaris نامیده شد.

امروزه شرک سيگواريس سوئیس بزرگترین تولید کننده جوراب واريس و پیشگیری از واریس درجهان می باشد و با تولید جوراب های جدید از نظر کاربرد و عملکرد علاوه بر درمان موثر بیماران به زیبایی و ظاهر جوراب هم اهمیت خاصی داده است.

اثرات مثبت فشار درمانی

  • ازبین بردن نارسایی دریچه ای
  • افزایش دهنده سرعت جریان خون وریدی
  • تقویت کننده کارایی عضلات ساق پا
  • پیشگیری از لخته و آمبولی
  • حمایت کننده سیستم لنفاوی
  • کاهش دهنده برگشت رو به عقب خون
  • کاهش دهنده حجم خون وریدی
  • کاهش دهنده فضای داخل وریدی

 

دسته بندی CEAP - علائم بالینی

 

C0 - عدم وجود علائم قابل لمس و قابل مشاهده

C1 - سیاهرگهای تار عنکبوتی شکل و بنفش رنگ

C2 - وریدهای گشاد شده و قابل لمس

C3 - ورم

C4 - تصلب و سفتی پوست

C5 - نشانه هایی از زخمهای پوستی

C6 - زخم های پوستی فعال، خروج چرک و عفونت از محل زخم

 

CEAP Classification  /  کلاس بندی بر اساس CEAP
CEAP کلاس فشار میزان فشار تدریجی
C0 - C1 1 18 - 21 میلیمتر جیوه
C2 - C3 - C4 2 23 - 32 میلیمتر جیوه
C5 - C6 3 34 - 46 میلیمتر جیوه

 

C1 - سیاهرگهای تار عنکبوتی شکل و بنفش رنگ

اشخاصی که فقط رگ های تار عنکبوتی تلانژکتازی دارن و پاهایشان ورم ندارد.

همچنین افرادی که به واسطه مشاغلشان مجبور هستند ساعت های متمادی بایستند یا بنشینند هم مستعد واريس هستند و استفاده از جوراب واریس کلاس فشار 1 به آنها توصیه میگردد.

 

C2 - وریدهای گشاد شده و قابل لمس

وریدها در این گروه بزرگ و طنابی شکل شده اند و توصیه می شود از جوراب واریس کلاس فشار 2 استفاده شود.

 

C3 - ورم / C4 - تصلب و سفتی پوست

در این مرحله پوست پا تغییر رنگ داده و پا ورم دارد که همچنان جوراب واریس کلاس فشار 2 کافی است.

 

C5 - نشانه هایی از زخم های پوستی

در این مرحله تظاهرات پوستی مبنی بر شروع زخم های واریسی مشاهده می شود.

 

C6 - زخم های پوستی فعال

در ابن مرحله پوست کاملاً دچار زخم های باز و دارای ترشحات عفونی از محل زخم است.

اساس درمان زخم واریس فشار درمانی است که هم میتوان از بانداژ استفاده کرد و هم از جوراب واریس. فشار مناسب در این موارد کلاس فشار 3 می باشد. در صورت تشخیص پزشک متخصص و دریافت نسخه جهت جوراب واریس برای فردی که دچار زخم واریس شده است، پکیج جوراب زخم واريس به بیمار ارائه خواهد شد. این پکیج شامل یک جفت جوراب ULCER ( آلسر ) که جورابی نازک و با کلاس فشار پایین است که بیمار میتواند به راحتی آن راب ر روی پانسمان بپوشد و جوراب دیگر، جوراب سری 500 سیگواریس است جهت پوشیدن بر روی جوراب ULCER ( آلسر ) .

 

نحوه استفاده از جوراب واریس

 

1- جوراب های درمانی را می بایست صبح، قبل از برخاستن پوشیده و سپس از جا بلند شوید.

2- لازم به ذکر است جوراب های درمانی و پیشگیری باید هر 6 ماه یک بار تعویض شوند، تا بتوانند بهترین اثر درمانی را برای بیمار داشته باشند. در پایان هر 6 ماه خاصیت الاستیکی و فشار لازم این جوراب ها کاهش پیدا میکند.

3- برای نتیجه بهتر جهت استفاده از جوراب حتماً به اندازه گیری توجه شود. اندازه گیری نقاط مختلف پا، جهت تهیه جوراب واریس مناسب به همان میزان که تعیین کلاس فشار دقیق اهمیت دارد، ضروری و مهم است. بهتر است اندازه گیری صبح ، زمانی که پا ورم نکرده است، انجام شود. موقع اندازه گیری کف پای بیمار باید روی زمین باشد و متر در تماس با پا باشد و از روی لباس اندازه گیری انجام نشود.

4- کلاس فشار مناسب را با تجویز پزشک مشخص نمایید.

 

نحوه صحیح پوشیدن جوراب واریس + فیلم آموزشی

 

نحوه شستن جوراب واریس + فیلم آموزشی

-

کلاس فشار جوراب واریس

 

جوراب های درمانی از نظر فشار وارده بر پا دارای درجه بندی و یا کلاس فشار هستند و پزشک متخصص، بنابر درجه وخامت بیماری، کلاس فشار جوراب را تعیین و تجویز مینماید.

 در جدول زیر در یک نگاه علل استفاده از جوراب های درمانی و کلاس متناسب با آن را مشاهده مینمایید.

 

کلاس های فشاری متفاوت جوراب واریس
علت استفاده از جوراب کلاس فشار میزان فشار تدریجی
پیشگیری از واریس A 12 - 15 میلیمتر جیوه
واریس خفیف و ورم کم در فلبیت 1 18 - 22 میلیمتر جیوه
واریس شدید و زخم وریدی 2 23 - 32 میلیمتر جیوه
ادم لنفاوی 3 34 - 46 میلیمتر جیوه

  

 

کلاس فشار A ( از 12 تا 15 میلیمتر جیوه )


پیشگیری از اختلالات و نارساییهای وریدی در افراد در معرض خطر.

مناسب جهت افرادی که بعد از فعالیت های روزانه احساس خستگی و سنگینی در پا دارند.

پیشگیری از سندرم ECONOMY-CLASS در پروازهای طولانی مدت و مناسب و توصیه شده جهت مهمانداران و خلبانان.

پیشگیری از ایجاد ترومبوز و آمبولی در بیماران بی تحرک و افرادی که کاندیدای عمل جراحی هستند. (جوراب های آنتی آمبولی).

توصیه شده توسط متخصصان جهت مشاغلی چون، جراحان، پرسنل اتاق عمل، معلمان، پرستاران، کارمندان و تمامی مشاغلی که مجبور به فعالیت بلند مدت بطور ایستاده و یا نشسته هستند.

 

کلاس فشار 1 ( 18 - 22 میلیمتر جیوه )

 

پیشگیری از اختلالات و نارساییهای وریدی در افراد در معرض خطر.

درمان و مانعی جهت پبشرفت واریس های خفیف در طول حاملگی.

درمان و مانعی جهت پیشرفت واريس های خفیف بدون ادم (تورم) قابل توجه.

مناسب جهت افرادی که بعد از فعالیت های روزانه احساس خستگی و سنگینی در پا دارند.

جلوگیری ار تشدید وریدهای عنکبوتی (که در اصطلاح پزشکی به آنها تلانژکتازی گفته می شود).

درمان نارساییهای مزمن وریدی ( C1 از دسته بندی CEAP ) که در بالا توضیح داده شد.

 

کلاس فشار 2 ( 23 - 32 میلیمتر جیوه )

 

جهت واریس هایی به همراه ادم خفیف.

بعد از ترومبوفلبیت وریدهای عمقی و سطحی.

جهت نارساییهای وریدی شدیدتر در طول حاملگی.

برای ادامه موفقیت درمان بعد از اسکلروتراپی یا دیگر جراحی های وریدی.

نارسایی مزمن وریدی ( C4 - C3 - C2 از دسته بندی CEAP ) در بالا توضیح داده شد.

در DVT بمنظور جلوگیری یا کنترل PTS ( سندرم پست ترومبوتیک ) ، بعد از تکمیل درمان های اولیه.

بعد از التیام زخم های وریدی در نارسایی های مزمن ( C5 از دسته بندی CEAP ) که در بالا توضیح داده شد.

 

کلاس فشار 3 ( 34 - 46 میلیمتر جیوه )


جهت واریس شدید با ادم قابل توجه

جهت نارسایی مزمن وریدی پیشرفته

بعد از التیام زخمهای وریدی وخیم و عود کننده

ورم ایجاد شده پس از ضربه

لنف ادم برگشت پذیر

 

 

فشار تدریجی چیست؟

 

توجه به این نکته بسیار بسیار حائز اهمیت است که، در مکانیسم اثر اصولی، جوراب واریس نباید دارای فشار یکنواخت در سرتاسر طول خود باشد بلکه این فشار می بایست در مچ پا حداکثر و رفته رفته به سمت بالا کم شود. زیرا یکی از اهداف جوراب های فشاری، غلبه بر نیروی جاذبه و هدایت خون داخل رگ ها به سمت بالا و در نهایت قلب می باشد. و اشاره به این موضوع لازم و ضروری است که در همه جوراب های موجود تحت عنوان جوراب واريس این تکنولوژِی فنی وجود ندارد و تکنولوژی مذکور بدلیل بهره مندی از دانش فنی بالا و قیمت گران در اختیار همه تولید کنندگان نیست. با این تفاسیر از آنجاکه کمپانی سیگواریس سوئیس از پیشتازان صنعت تولید جوراب های درمانی در دنیا می باشد، اولین و جزء معدود تولیدکنندگانی است که این تکنولوژی را در اختیار دارد.

مقالات مرتبط

5 نظر

ایدا اقدسی:
1396/06/14 14:25:14, 02:25:14 PM
درج مطلب در مورد این نظر

سلام شرکت ظریف تجارت وارد کننده محصولات جوراب واریس ضد لخته medi المان اماده هر گونه همکاری با شما هستیم.

مهسا:
1396/06/29 18:17:02, 06:17:02 PM
درج مطلب در مورد این نظر

سلام وقت خوش .
من مقداری رگهای عنکبوتی بر روی پا دارم .چه جورایی وبا چه فشاری استفاده کنم که زیاد نشوند ؟

کارشناس ماهان مدیکال:
1396/06/30 18:20:53, 06:20:53 PM

سلام
جوراب واریس با کلاس فشار یک از 18 تا 22 میلیمتر جیوه جهت جلوگیری از پیشرفت رگ های تار عنکبوتی شکل و تبدیل شدن آنها به ورید های واریسی بسیار مؤثر و کاربردی هستند.

پريسا:
1396/08/04 05:22:41, 05:22:41 AM
درج مطلب در مورد این نظر

سلام وقت بخير فرق جوراب ٥٠٣ شلواري با كامفورت شلواري چيه؟

Roya:
1399/09/17 09:22:45, 09:22:45 AM
درج مطلب در مورد این نظر

عرض سلام و وقت بخیر من پدرم مشکل ترومپوز وردیدی داشتن و بخاطرش 10 روز بیمارستان بستری شدن دکتر گفت که حتما باید جوراب واریسی هرروز بپوشن پاشون تورم زیاد همراه با کبودی و گاهی رگهای برجسته و سفتی داره، اما خداروشکر زخمی نداره روی پاشون به نظر شما چه کلاس فشاری برای ایشون بهتره؟ و اینکه در سفارش اینترنتی سایز جوراب رو چه طوری باید مشخص کنیم؟

ضا:
1401/07/05 10:00:07, 10:00:07 AM
درج مطلب در مورد این نظر

سلام ممنون از اطلاعات خوبتون . کلاس فشار جوراب واریس رو چطور باید متوجه بشیم؟

ارسال یک نظر

پربازدیدترین مقالات
رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

Mahan Medical 1399/08/09 23:39:25 6
جفت قدامی چیست؟

جفت قدامی چیست؟

Mahan Medical 1401/06/19 02:09:01 6
حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی

Mahan Medical 1401/05/12 02:01:01 1
12 دلیل  ریزش موی بدن

12 دلیل ریزش موی بدن

Mahan Medical 1400/04/10 12:05:26 0
پرش لب چیست؟

پرش لب چیست؟

Mahan Medical 1401/12/26 14:00:01 1
علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

Mahan Medical 1400/01/24 11:48:29 3
جدیدترین مقالات ماهان مدیکال

  فیلتر کردن