دسترسی سریع به برخی از گروه های پر بازدید

‎‏آرایشی و بهداشتی   ‎‏گن بعد از جراحی   ‎‏جوراب واریس   زانوبند‎‏   ‎‏کمربند طبی   گن   دستگاه فشار خون   ‎‏محلول ضدعفونی کننده   کرم سیکالفیت‎‏

وستیبولیت بینی چیست؟

نویسنده Mahan Medical 1401/07/23 02:08:01 0 نظر گروه : مقالات علمی,گروه : مقالات تخصصی پزشکی,گروه : دستگاه تنفسی,گروه : سلامت عمومی,گروه : داخلی,

وستیبولیت بینی یا فولیکولیت بینی یک نوع نادر عفونت باکتریایی در دهانه بینی است. ممکن است شبیه یک جوش یا زخم در داخل بینی باشد. اغلب زمانی که فولیکول‌های مو عفونی می‌شوند، مانند زمانی که فرد بینی خود را می‌گیرد یا موهای بینی خود را می‌کند، ایجاد می‌شود. برخی از درمان های سرطان نیز ممکن است خطر وستیبولیت بینی را افزایش دهند. در این مقاله درباره علل و درمان وستیبولیت بینی و همچنین زمان مراجعه به پزشک بیشتر بدانید.

علل

وستیبولیت بینی یک عفونت در دهلیز یا ورودی بینی است. باکتری استافیلوکوکوس اورئوس باعث بیشتر عفونت ها می شود. اگرچه هر کسی ممکن است به این عفونت مبتلا شود، برخی از عوامل خطر احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • سیستم ایمنی ضعیف: برخی از شرایط مانند دیابت و برخی داروها ممکن است سیستم ایمنی را ضعیف‌تر کنند و خطر عفونت را افزایش دهند.
  • برداشتن بینی: افرادی که مرتباً بینی خود را می چینند ممکن است پوست را خراش دهند و باعث آسیب های ریز شوند که از طریق آن باکتری ها وارد شوند. برداشتن بینی همچنین می‌تواند باکتری‌های نواحی دیگر مانند دهان یا دست‌ها را وارد بینی کند.
  • کندن موهای بینی: کندن موهای بینی ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد پارگی های ریز شود و خطر عفونت را افزایش دهد.
  • دمیدن مکرر بینی: این می تواند بینی را تحریک کرده و باعث تورم آن شود. دمیدن بینی همچنین ممکن است باکتری ها را از یک ناحیه بینی به ناحیه دیگر منتقل کند.
  • سوراخ کردن بینی: سوراخ کردن بینی ممکن است دریچه ای برای ورود عفونت ایجاد کند. قبل از التیام عفونت، بدن آن را به عنوان یک زخم باز درمان می کند و ممکن است باکتری وارد زخم شود.
  • درمان سرطان: شیمی درمانی سیستم ایمنی را ضعیف می کند و فرد را در برابر برخی عفونت ها آسیب پذیرتر می کند. همچنین ممکن است بینی را خشک کند و باعث باز شدن آن یا خونریزی شود و به عفونت اجازه ورود دهد.

علائم

افراد مبتلا به وستیبولیت بینی ممکن است متوجه رشدی شبیه جوش در داخل بینی شوند. گاهی اوقات، چندین چنین رشد وجود دارد. ترکیدن یا برداشتن این ضایعات می تواند باعث بدتر شدن عفونت شود. برخی از علائم دیگری که ممکن است فرد متوجه شود عبارتند از:

  •     درد در داخل یا اطراف بینی
  •     پوسته شدن داخل بینی
  •     ورم
  •     خشکی در بینی
  •     خارش
  •     خون ریزی
  •     تراوش غیر قابل توضیح از پوست فقط در داخل بینی

برخی از افراد مبتلا به وستیبولیت بینی ممکن است سابقه اخیر آسیب دیدگی بینی داشته باشند، مانند سوراخ کردن بینی یا به دلیل برداشتن بینی. برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که بینی خود قبل از ظهور عفونت احساس خشکی یا ترک خوردگی کرده اند. اگر عفونت شدید باشد یا به سایر نواحی بدن سرایت کند، ممکن است فرد دچار تب شود. با این حال، این نادر است. وستیبولیت بینی خطرناک نیست، اما اگر فرد به دنبال درمان آن نباشد، عفونت ممکن است گسترش یابد. همچنین، اگرچه این به احتمال زیاد بسیار نادر است، اما محققان دلایلی برای این باور دارند که عفونت می تواند به جمجمه یا مغز سرایت کند.

رفتارشناسی

در بیشتر موارد، خط اول درمان وستیبولیت بینی، قرار دادن کمپرس گرم روی ناحیه عفونی چند بار در روز است. پزشک همچنین ممکن است کرم آنتی بیوتیکی به نام موپیروسین را توصیه کند که می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند و خطر بازگشت آن را کاهش دهد. برای عفونت‌های شدیدتر، پزشک ممکن است یک آنتی‌بیوتیک خوراکی برای فرد تجویز کند که بیش از 7 تا 10 روز مصرف کند. بسیاری از پزشکان دیکلوکساسیلین را توصیه می کنند. برخی افراد ممکن است دچار یک کورک دردناک و عفونی به نام فورونکل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است برای جلوگیری از عود یا گسترش عفونت، برداشتن و تخلیه فورونکل را با جراحی توصیه کند. هرگز سعی نکنید جوش را در خانه بیرون بیاورید، زیرا می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. وستیبولیت بینی یک بیماری خوش خیم است. با این حال، در موارد نادر، می تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد. به همین دلیل، فرد باید به دنبال درمان فوری باشد. درمان های خانگی به تنهایی عفونت را درمان نمی کند. و همانطور که گفته شد، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که روغن گل شمعدانی ممکن است عوارض جانبی بینی برخی از درمان‌های سرطان را کاهش دهد. افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند می توانند از پزشک خود در مورد استفاده از روغن گل شمعدانی برای کاهش خطر عفونت سوال کنند. روغن همچنین ممکن است به رفع سریع عفونت کمک کند. با این حال، قبل از استفاده حتما دست‌ها را بشویید، زیرا استفاده از روغن با دست‌های کثیف ممکن است باکتری‌های بیشتری را به آن ناحیه منتقل کند. فرد می تواند از تعدادی استراتژی دیگر برای کاهش خطر گسترش عفونت یا ابتلای مجدد به آن استفاده کند. موارد زیر را امتحان کنید:

  •     از کندن موهای بینی خودداری کنید.
  •     از برداشتن بینی خودداری کنید.
  •     قبل از لمس یا دمیدن بینی دست ها را بشویید.
  •     فقط تا جایی که لازم است بینی را باد کنید.
  •     از پزشک در مورد راهکارهایی برای به حداقل رساندن خشکی بینی سوال کنید.
  •     به دنبال درمان مناسب برای هر بیماری دیگر مانند دیابت باشید.

منبع : Medicalnewstoday.com
ترجمه : تحریریه ماهان مدیکال

 

 

سایر مقالات گروه - مقالات علمی,سایر مقالات گروه - مقالات تخصصی پزشکی,سایر مقالات گروه - دستگاه تنفسی,سایر مقالات گروه - سلامت عمومی,سایر مقالات گروه - داخلی,

ارسال یک نظر

مطالب گوناگون
نور درمانی چیست؟
نور درمانی چیست؟
1401/03/25 14:00:01 0

آلرژی غذایی پیشرفته
آلرژی غذایی پیشرفته
1401/03/30 20:00:01 0

روان درمانی و افسردگی
روان درمانی و افسردگی
1401/03/24 02:00:01 0

کاوا کاوا چیست؟
کاوا کاوا چیست؟
1401/09/12 20:00:01 0

تاثیرات قبل از قاعدگی
تاثیرات قبل از قاعدگی
1401/06/26 02:26:01 0

جدیدترین مقالات ماهان مدیکال
آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

Mahan Medical 1402/12/20 08:00:02 0
پلتفرم AnvoyAi

پلتفرم AnvoyAi

Mahan Medical 1402/12/18 08:00:01 0
پربازدیدترین مقالات
رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

Mahan Medical 1399/08/09 23:39:25 6
جفت قدامی چیست؟

جفت قدامی چیست؟

Mahan Medical 1401/06/19 02:09:01 6
حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی

Mahan Medical 1401/05/12 02:01:01 1
12 دلیل  ریزش موی بدن

12 دلیل ریزش موی بدن

Mahan Medical 1400/04/10 12:05:26 0
پرش لب چیست؟

پرش لب چیست؟

Mahan Medical 1401/12/26 14:00:01 1
علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

Mahan Medical 1400/01/24 11:48:29 3

  فیلتر کردن