مشتریان گرامی به اطلاع میرسانیم ، شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب و واحد فروش وبسایت ماهان مدیکال از تاریخ 1402/12/28 لغایت 1403/01/13 تعطیل میباشد.

دسترسی سریع به برخی از گروه های پر بازدید

‎‏آرایشی و بهداشتی   ‎‏گن بعد از جراحی   ‎‏جوراب واریس   زانوبند‎‏   ‎‏کمربند طبی   گن   دستگاه فشار خون   ‎‏محلول ضدعفونی کننده   کرم سیکالفیت‎‏

سدیم بجز نمک توی چه خوراکی‌ هایی هست

نویسنده Mahan Medical 1396/06/01 13:08:54 0 نظر گروه : مقالات علمی,گروه : قلب و عروق,گروه : ماهان بیوتی,
سدیم نهفته در غذاها

در پاسخ به سوال یکی از خوانندگان خوب مجله پزشکی ماهان مدیکال بعد از مطالعه مقاله "بررسی 11 روش سریع برای کاهش فشار خون بالا" با این محتوی که "سدیم" بجز نمک در  کدام خوراکی‌ ها موجود است و آیا می بایست از خوردن آنها خودداری کنیم ، بر آن شدیم تا مقاله حاضر را که در ادامه خواهیم خواند ، تقدیم حضور عزیزان نماییم:

 

همانطور که میدانید میزان مصرف نمک و سدیم دریافتی مردم کشور ما، بسیار بالاتر از مقدار ضروری و لازم برای بدن ما می باشد، زیرا اغلب افراد تنها نمکی را که بطور ملموس میبینند و میچشند را ، در نظر می‌گیرند در حالی که بسیاری از خوراکی‌ها دارای سدیم فراوان هستند.

چرا میگوییم بالاتر از مقدار نمک لازم و ضروری ؟ مگر نمک برای بدن انسان ضروری است؟

بله ، مصرف حدود ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم ( معادل سدیم موجود در یک قاشق چایخوری نمک طعام ) در طول روز برای بدن انسان ضروری است. این میزان سدیم برای تعادل آب و الکترولیت‌ها، حفظ قدرت عضله‌ها و عملکرد عصب ها در طول روز مورد نیاز بدن شماست. پس تمام افراد، به جز آنها که به تجویز پزشک از مصرف سدیم و نمک منع شده اند، باید روزانه یک قاشق چایخوری نمک مصرف کنند تا نیاز بدنشان به سدیم تامین گرد. ولی اغلب ما در تخمین میزان سدیم دریافتی روزانه، دچار خطا می شویم زیرا سدیم نهفته در بسیاری از مواد غذایی را که بطور روزانه مصرف می نماییم و از چشم و زبان ما پنهان هستند را در نظر نمیگیریم. در ادامه به چند مورد از این مواد غذایی اشاره خواهیم کرد:

 

دانه‌های بوداده و مغزها

بیشتر ما ترجیح می‌دهیم به جای خرید یک پاکت ۲۵۰ گرمی از انواع مغز یا دانه‌های خام، یک پاکت کوچک‌تر و البته گران‌تر از انواع بوداده آنها را برای خود یا فرزندمان تهیه کنیم. این در حالی است که میزان نمک و سدیم مغزها و دانه‌های بوداده، بسیار بالاتر از نمک و سدیم موجود در انواع خام یا حتی تنوری آنهاست. به همین دلیل هیچ وقت خرید بادام یا بادام زمینی شور به انواع خام و تنوری (برشته) آنها برتری و اولویتی ندارد. مغزها و دانه‌های خام، می‌توانند برای بدنمان بسیار مفید باشند در صورتی که انواع شور آن‌ها، نه‌ تنها فایده چند‌انی برایمان ندارند بلکه ممکن است مصرف مداومشان سلامتمان را هم به خطر بیندازند.

 

کنسرو سبزیجات

شاید استفاده از نخودفرنگی، ذرت، هویج، قارچ، لوبیا بصورت کنسروشده، کاری بسیار ساده در زندگی‌های امروزی باشد اما بد نیست بدانید تمام موادغذایی کنسروی و حتی رب‌ها و سس‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی سدیم هستند. مثلا یک فنجان ذرت کنسروشده حدود ۷۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود یا کنسروهایی که عبارت «بدون نمک» یا «کم سدیم» روی آنها نوشته شده است، بخرید یا به جای استفاده مداوم از غذاهای کنسروی، کمی به سلامتتان اهمیت دهید و خودتان اقدام به خرید و پخت سبزی‌های تازه در منزل کنید. یادتان باشد که کنسرو برای شرایط سخت و بحرانی که امکان دسترسی به موادغذایی تازه وجود ندارد، تولید شده است.

 

غلات صبحانه‌

برخی از انواع غلات صبحانه که بیشتر ما آن ها را با نام کورن‌فلکس می‌شناسیم، حاوی سدیم هستند. اگر برچسب این محصولات را به دقت بخوانید، متوجه می‌شوید در هر یک فنجان از بعضی‌ از آنها حدود ۲۵۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد، بنابراین موقع خرید غلات صبحانه، حواستان را جمع کنید و انواع بدون سدیم آن ها را از قفسه بردارید.

 

آب سبزی‌ها

هریک فنجان آب انواع سبزی‌ها مانند آب گوجه‌فرنگی یا آب سبزی‌های ترکیبی که بیشتر برای پخت سوپ، استفاده می‌شود هم حاوی ۵۰۰- ۴۵۰ میلی‌گرم سدیم است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا می‌توانید از سبزی‌های تازه برای پخت غذا استفاده کنید و اگر مجبور به خرید این محصولات هستید، برندهایی را که سدیم کمتری دارند، انتخاب کنید. بسیاری از غذاهای آماده و نیمه‌آماده فریزشده مانند انواع پیتزا، همبرگر، ناگت، کباب لقمه و حتی سبزی‌های فریزشده حاضری، حاوی مقادیر قابل‌توجهی نمک و سدیم هستند. به همین دلیل باید برچسبشان را پیش از خرید یا مصرف به دقت بخوانید.

 

سوپ‌های حاضری

انواع سوپ‌های حاضری از سوپ جو و قارچ گرفته تا سوپ سبزیجات و گوجه‌فرنگی، همه و همه سرشار از نمک و سدیم هستند. نکته قابل تامل در مورد این محصولات، افزودن نمک هنگام طبخ نهایی به آنهاست که باعث می‌شود حجم سدیم دریافتی بدن در یک وعده غذایی، بسیار بالاتر از حد انتظار رود. به همین دلیل باید به این ۳ توصیه درباره سوپ‌های حاضری توجه کنید تا میزان سدیم دریافتی بدنتان پس از مصرف آنها بالا نرود؛ اول، برچسب محصول را پیش از خرید بخوانید و انواعی که کمترین میزان نمک و سدیم را دارند، انتخاب کنید. دوم اینکه خودتان در منزل، کمی سبزی‌های تازه مانند قارچ، جعفری، گشنیز، گوجه‌فرنگی یا هویج به این سوپ‌ها اضافه کنید. سوم، به هیچ‌وجه داخل آنها نمک نریزید و برای بالا رفتن ارزش تغذیه‌ای‌شان در صورت تمایل به جای آب، آن‌ها را با شیر بجوشانید و آماده خوردن کنید.

 

غذاهای فریزشده

بسیاری از غذاهای آماده و نیمه‌آماده فریزشده مانند انواع پیتزا، همبرگر، ناگت، کباب لقمه و حتی سبزی‌های فریزشده حاضری، حاوی مقادیر قابل‌توجهی نمک و سدیم هستند. به همین دلیل باید برچسبشان را پیش از خرید یا مصرف به دقت بخوانید تا متوجه شوید که با یک وعده مصرف آن ها، چه مقدار سدیم دریافت خواهید کرد و این سدیم دریافتی را از حجم نمک مصرفی روزانه‌تان کم کنید. ضمن اینکه حتما باید برندهای مختلف غذاهای آماده را با یکدیگر مقایسه و آن ها که سدیم کمتری دارند، خریداری کنید.

 

مجله پزشکی ماهان مدیکال

 


 

مقالات مرتبط:

بررسی 11 روش سریع برای کاهش فشار خون بالا

سایر مقالات گروه - مقالات علمی,سایر مقالات گروه - قلب و عروق,سایر مقالات گروه - ماهان بیوتی,
برچسب ها: فشار خون

ارسال یک نظر

پربازدیدترین مقالات
رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

Mahan Medical 1399/08/09 23:39:25 6
جفت قدامی چیست؟

جفت قدامی چیست؟

Mahan Medical 1401/06/19 02:09:01 6
حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی

Mahan Medical 1401/05/12 02:01:01 1
12 دلیل  ریزش موی بدن

12 دلیل ریزش موی بدن

Mahan Medical 1400/04/10 12:05:26 0
پرش لب چیست؟

پرش لب چیست؟

Mahan Medical 1401/12/26 14:00:01 1
علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

Mahan Medical 1400/01/24 11:48:29 3
جدیدترین مقالات ماهان مدیکال
آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

Mahan Medical 1402/12/20 08:00:02 0
پلتفرم AnvoyAi

پلتفرم AnvoyAi

Mahan Medical 1402/12/18 08:00:01 0
نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

Mahan Medical 1402/12/17 17:00:02 0

  فیلتر کردن