دسترسی سریع به برخی از گروه های پر بازدید

‎‏آرایشی و بهداشتی   ‎‏گن بعد از جراحی   ‎‏جوراب واریس   زانوبند‎‏   ‎‏کمربند طبی   گن   دستگاه فشار خون   ‎‏محلول ضدعفونی کننده   کرم سیکالفیت‎‏

بهترین دستگاه اکسیژن ساز

نویسنده Mahan Medical 1397/05/27 21:58:50 1 نظر گروه : معرفی برترین های تجهیزات پزشکی,
چگونه بهترین دستگاه اکسیژن ساز را انتخاب کنیم و ویژگی‌های دستگاه اکسیژن ساز خوب چیست؟
اگر شما یا اطرافیانتان در زندگی روزمره به اکسیژن درمانی نیاز داشته اید، قطعا با دستگاه اکسیژن ساز آشنایی دارید، اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید این دستگاه را تهیه کنید، با توجه به تنوع دستگاه‌های موجود در بازار، ما قصد داریم در این مطلب، شاخصه‌های بارز و اطلاعات لازم برای تهیه یک اکسیژن ساز خانگی خوب را با شما به اشتراک بگذاریم. تا بتوانید دستگاه مناسب‌تان را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. اما قبل از اینکه به بیان این ویژگی‌ها بپردازیم، ساز و کار خالص‌سازی اکسیژن توسط اکسیژن ساز را خواهیم گفت.
 
دستگاه اکسیژن ساز یا همان تغلیظ کننده (غلیظ کننده) اکسیژن یکی از مهمترین و ضروری‌ترین وسایل پزشکی خانگی می‌باشد که اکسیژن مورد نیاز بیماران تنفسی (بیمارانی که سطح اکسیژن یا SPO2 خون‌شان پایین است) را با تغلیظ کردن هوای محیط، به اکسیژن خالص به طور مستمر تامین می‌کند. یکی از فن‌آوری‌های جدید مورد استفاده در سیستم‌های اکسیژن‌ساز خانگی روشPSA(Pressure swing  adsorption) می باشد که، ترکیبی به نام زئولیت نقش اصلی را در انجام فرآیند تغلیظ اکسیژن برعهده دارد.
 
هوایی که ما تنفس می‌کنیم شامل ۷۸% نیتروژن، ۲۱% اکسیژن و ۱% گازهای دیگر می‌باشد. دستگاه اکسیژن‌ساز با کمپرس کردن هوای داخل اتاق به مخازن زﺋولیت، نیتروژن موجود در آن را تحت شرایطی خاص (بر اساس اصل جذب سطحی نوسانی در فشار مشخص) جدا کرده و اکسیژن خالص مدیکال (پزشکی) بالای ۹۵% را در اختیار بیمار قرار می‌دهد. بنابراین با یک فرآیند فیزیکی و بوسیله عمل فیلتر کردن، اکسیژن مورد نیاز استخراج میشود و توسط کانولا یا نازل و یا ماسک به بیمار تحویل داده می‌شود. بنابراین در انتخاب دستگاه اکسیژن ساز توجه به دو نکته اساسی قابل اهمیت است، اول نوع عملکرد دستگاه و در مرحله بعد بازده دستگاه (مقدار تولید اکسیژن خالص در دقیقه). لازم به ذکر است، این دو عامل با یکدیگر نسبت مستقیم داشته و به همدیگر وابسته می باشند.
 
 انواع دستگاه اکسیژن ساز:
 
1- دستگاه های اکسیژن ساز پزشکی حرفه ای:
دستگاه های اکسیژن ساز پزشکی حرفه ای ( ونتیلاتور ) در بخش های احیای بیماران در بیمارستان ها و پلی کلینیک ها نصب گردیده و همزمان با دستگاه بیهوشی و دستگاه تنفس مصنوعی کار می کنند. دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی ظرفیت بالایی داشته و تولید آن ها 10 لیتر بر دقیقه یا بیشتر می باشد. این مدل ها برای کار شبانه روزی و پیوسته طراحی شده اند.
 
2- دستگاه های اکسیژن ساز خانگی:
مدل های متعددی از دستگاه های اکسیژن ساز در بازار تجهیزات پزشکی موجود بوده و این طیف وسیع دستگاه اکسیژن ساز، انتخاب دستگاه مناسب برای انجام اکسیژن درمانی در شرایط خانگی را برای خریدار مشکل می سازد. به این دلیل، در انتخاب دستگاه اکسیژن ساز باید دقت زیادی نمود برای اینکه این موضوع ممکن است حیاتی باشد و از طرفی این دستگاه ها ارزان نمی باشند. امروزه، دستگاه های اکسیژن ساز به طور گسترده ای در منازل و شرایط خانگی استفاده می شود. دلیل اصلی این موضع این است که آن ها دارای ابعاد کوچک و نسبتا جمع و جور بوده و استفاده از آن ها بسیار ساده می باشد. مشخصاتی که هنگام انتخاب دستگاه های اکسیژن ساز باید به آنها دقت کرد:
ـ مقدار تولید اکسیژن در دقیقه
- نمایشگر خلوص‌سنج لحظه‌ای
 ـ صدای دستگاه هنگام کار
ـ قابلیت حمل و جابجایی
ـ مدت زمان گارانتی و قیمت
علاوه بر موارد اعلام شده، ممکن است برخی از دستگاه‌ها آپشن‌های اضافی داشته باشند که می‌تواند باعث ایجاد تمایز در انتخاب شود. یکی از این ویژگی‌ها تعبیه خروجی نبولایزر روی دستگاه است. نبولایزر دستگاهی‌ست که برای ورود داروهای استنشاقی به بدن بیمار، مورد استفاده قرار می‌گیرد که خروجی آن بر روی برخی از دستگاه‌های اکسیژن ساز تعبیه شده است.
 
 مقدار تولید اکسیژن در دقیقه:
اصلی ترین مشخصه هر دستگاه اکسیژن ساز، جریان اکسیژن تولید شده در دقیقه با خلوص تقریبی 90% است. بنابر این مشخصه، در وهله اول مقدار اکسیژن برای کاربر باید تعیین گردد. در بعضی موارد بیمار احتیاج به اکسیژن درمانی، شبانه روزی داشته و در بعضی موارد تنفس از طریق این دستگاه 30 الی 60 دقیقه در روز کافی است.
در موارد ابتلا بیمار به نارسایی تنفسی و لزوم استفاده ی 24 ساعته ، می بایست دستگاه های با ظرفیت 5 لیتر بر دقیقه یا بیشتر، با خلوص اکسیژن80 درصد مورد استفاده قرار گیرد. بنایراین در این شرایط، تمام مدل هایی که کمتر از 5 لیتر اکسیژن در دقیقه تولید می نمایند را فراموش کنید. آنها معمولا برای آماده سازی کوکتل های اکسیژن و نارسایی های ساده تر استفاده می گردند. در مواردی که اکسیژن درمانی برای مدت کوتاه (یک یا چند ساعت) در روز نیاز است می توان ، دستگاه های با تولید اکسیژن تا 3 لیتر در دقیقه را در زمره موارد انتخابی قرار داد.
 ویژگی دستگاه اکسیژن ساز خانگی با خلوص‌سنج لحظه‌ای
هنگام انتخاب دستگاه اکسیژن ساز توجه به این نکته حائز اهمیت می‌باشد که مجهز بودن دستگاه اکسیژن ساز انتخابی، به کیت خلوص‌سنج لحظه‌ای یکی از مزیت های اصلی دستگاه محسوب میشود. با وجود این قطعه بطور مداوم و در لحظه، میزان اکسیژن خالص موجود در جریان خروجی از دستگاه، نمایش داده میشود. از اینرو در صورت افت خلوص اکسیژن، همراهان بیمار، میتوانند اقدامات لازم را به منزله‌ی جلوگیری از افت اکسیژن خون بیمار انجام دهند.
 
نقش اصلی قطعه‌ی خلوص‌سنج:
بر خلاف تصور عام، مبنی بر اینکه این دستگاه‌ها، گاز اکسیژن تولید می‌کنند، لازم به توضیح مجدد است که این دستگاه‌ها، اکسیژن موجود در هوای اطراف بیمار را از سایر گازهای موجود در هوا جدا کرده و بوسیله‌ی لوله و نازل بینی یا ماسک صورت به مجرای تنفسی بیمار هدایت می‌کند. از این‌رو در صورتیکه دستگاه به مدت طولانی در یک محیط بسته و بدون عبور جریان، کار کند به مرور حجم زیادی از اکسیژن موجود در فضا را تغلیظ کرده و در نهایت سطح اکسیژن موجود در هوای محیط کاهش پیدا کرده و پیرو آن خلوص اکسیژن خروجی دستگاه به شدت پایین خواهد آمد. توجه به این نکته ضروری است که این امر نشان از وجود ایراد در دستگاه نیست بلکه محیط اطراف بیمار و دستگاه نیاز به هوای تازه دارد.
 
از آنجا که با شیوع بیماری کووید ۱۹ در سال 2019 و 2020 لزوم استفاده از این دستگاه‌ها به شدت افزایش یافت و از آنجا که عموما در وضعیت قرنطینه، بیمار در یک محیط درب بسته ایزوله می‌شود تا از ابتلا سایر اطرافیان جلوگیری کنند، هوای محیط بستری بیمار، کمتر عوض خواهد شد. در پی این موضوع اگر دستگاه اکسیژن‌ساز مورد استفاده مجهز به سیستم خلوص‌سنج لحظه‌ای نباشد، مراقبان بیمار متوجه افت خلوص اکسیژن خروجی دستگاه و لزوم تهویه هوای اتاق نخواهند شد. مگر اینکه سطح اکسیژن خون بیمار بطور 24 ساعته بوسیله‌ی دستگاه پالس اکسیمتر انگشتی مورد پایش قرار گیرد. از این‌رو با توجه به وجود انواع مختلف دستگاه اکسیژن‌ساز در بازار با برندهای مختلف و امکانات متفاوت، لازم است جهت اطلاع از وجود این امکان در دستگاه مورد بررسی با کارشناسان آگاه به امکانات دستگاه‌های مختلف مشورت نموده و سپس اقدام به خرید این وسیله‌ی پزشکی مهم و حیاتی نمایید. 
 

دستگاه اکسیژن ساز خانگی یوول به همراه کیت خلوص سنج ( خرید از فروشگاه آنلاین ماهان مدیکال )


 

صدای دستگاه :

اگر دستگاه اکسیژن ساز برای درمان دراز و بطور مداوم و پیوسته در کنار بیمار مورد استفاده قرار میگیرد، می بایست بلندی صدای دستگاه مورد توجه واقع شود. هر یک دسی بل صدای بیشتر دستگاه اکسیژن ساز در استفاده طولانی حائز اهمیت بوده و ممکن است شرایط ناخوشایندی را نه تنها برای بیمار بلکه برای اطرفیان او ایجاد کند. گوش انسان صدا را در سطح 20 الی 25 دسی بل دریافت می کند، اما متاسفانه تا کنون دستگاه اکسیژن ساز با صدای کمتر از 20 دسی بل ساخته نشده و درجه صدای کم صدا ترین دستگاه ها 35 الی 40 دسی بل می باشد.
 
قابلیت حمل و جابجایی (پرتابل بودن) :
تا به اینجا درمورد دستگاه های اکسیژن ساز کلینیکال و مدل های ثابت خانگی صحبت کردیم. ولی اگر فردی زندگی پر جنب و جوشی داشته و علاقه به پیاده روی در خیابان و پارک، رفتن به مغازه و هرگونه جابجایی دارد لازم است دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل را بررسی نمایند. دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل توانایی تولید کمتر از 5 لیتر اکسیژن در دقیقه را بطور پیوسته و 5-6 لیتراکسیژن خالص در حالت ایمپالسیو (کارکردن با نیروی آنی) در دقیقه را دارند. بنابراین مدل پرتابل را همچنین برای اکسیژن درمانی دارزمدت هم می توان استفاده نمود.
 
سطح اکسیژن خون به طور طبیعی چقدر است؟
 سطح اکسیژن طبیعی خون، معمولاً 95٪ یا بیشتر است. اکسیژن طبیعی خون در بعضی از بیماری‌ها از جمله:  افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه یا آپنه حدود 90٪ است. میزان اکسیژن خون شخص بیمار را می‌توان با دستگاه پالس اکسیمتر سنجید. اگر میزان SpO2 در خانه کمتر از 94٪ باشد ، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد. معمولا افرادی که دچار این شرایط می‌شوند، با توجه به تشخیص پزشک نیاز به بستری دارند و باید از اکسیژن کمکی استفاده کنند. اگر بیمار بنا بر تشخیص پزشک در خانه بستری شود باید برای تامین اکسیژن مورد نیاز بدن از دستگاه اکسیژن ساز خانگی استفاده کند.
 
هنگام استفاده از این دستگاه‌ها باید به نکات زیر توجه کرد:
دستگاه در نزدیکی مکانی باشد که هوا جریان دارد ( ترجیحا نزدیک و پشت به پنجره). چون این دستگاه‌ها با استفاده از هوای محیط اکسیژن را تغلیظ میکنند.
حتما 50 سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد، تا جریان هوا در اطراف دستگاه به راحتی صورت بگیرد.
حتی‌الامکان روی فرش قرار نگیرد یا در صورت قرارگیری زیر دستگاه یک صفحه‌‌ای مانند سینی گذاشته شود.
ماهی یکبار فیلتر هوای دستگاه باید تعویض گردد یا شسته و عاری از پرز و گرد و خاک شود. 
بهتر است دستگاه بطور سالانه مورد سرویس دوره ای قرار گیرد.
برای جلوگیری از آسیب الکترونیک، دستگاه حتما به محافظ برق متصل شود.
در مجاورت هیچگونه مواد یا وسیله‌ی آتش‌زا قرار نداشته باشد.
اگر دستگاه دارای لیوان مانومتر است، باید برای پر کردن آن از آب مقطر یا آب جوشیده استفاده شود و لیوان مذکور ، هر ماه، دو بار جرم‌زدایی شود.
 
دارا بودن خروجی نبولایزر:
هنگامی که شخص به بیماری‌ تنفسی دچار است و از داروهای استنشاقی استفاده می‌کند. برای وارد کردن این داروها به بدن، نیاز به نبولایزر دارد. استفاده از نبولایزر بیشتر برای داروهایی که باید با سرعت کم و به مرور وارد دستگاه تنفسی شوند، صورت میگیرد. داروهایی که برای مصرف، به نبولایزر احتیاج دارند، شامل دو دسته هستند:
1. کورتیکواستروئیدها برای مبارزه با التهاب (مانند بودزونید ، فلونیزولید ، فلوتیکازون و تریامسینولون)
2. مسکن‌های  گشاد کننده، برای باز کردن مجاری تنفسی (مانند آلبوترول ، فرموترول ، لووالبوترول و سالمترول)
 
کمبود اکسیژن در خون یا هیپوکسمی چیست؟
هیپوکسمی زمانی رخ می دهد که سطح اکسیژن در خون کمتر از حد طبیعی باشد. اگر سطح اکسیژن خون خیلی پایین باشد ، ممکن است بدن شما به درستی کار نکند. خون اکسیژن را به سلولهای بدن منتقل می کند تا آنها را سالم نگه دارد. هیپوکسمی می تواند باعث مشکلات خفیف مانند سردرد و تنگی نفس شود. در موارد شدیدتر، می‌تواند در عملکرد قلب و مغز اختلال ایجاد کند. اگر به میزان کافی اکسیژن به مغز نرسد، ممکن است فرد دچار فلجی اندا‌م‌ها و یا مرگ مغزی شود. هیپوکسمی که باعث کاهش سطح اکسیژن در بافتهای بدن شما می شود، هیپوکسی نامیده می شود. بعضی اوقات مردم از این دو اصطلاح به جای هم استفاده می کنند، اما اینها یک چیز نیستند. برای سنجیدن میزان اکسیژن خون از دستگاه پالس اکسیمتر استفاده می‌کنند. این دستگاه روی نقاط خاصی از بدن ازجمله انگشت دست قرار می‌گیرد و میزان اکسیزن خون را نشان می‌دهد. 
 
علائم کمبود اکسیژن خون چیست؟
علائم هیپوکسمی بسته به شدت بیماری متفاوت است که آنها عبارتند از:
سردرد
تنگی نفس 
ضربان قلب سریع 
سرفه کردن 
خس خس 
گیجی و بی حالی
رنگ مایل به آبی در پوست ، ناخن ها و لب ها
 
چه اشخاصی نیازمند استفاده از اکسیژن ساز هستند؟
افراد دارای بیماری های قلبی
افراد دارای بیماری های ریوی مانند: آسم، برونشیت،آمفیزم و...
افرادی که به بیماری کرونا ( کوید19) مبتلا شده‌اند و بر اثر این بیماری بخشی از ریه دچار آسیب شده است. 
افرادی که دچار آپنه خواب (اختلال تنفس در خواب)
التهاب یا زخم بافت ریه‌ (مانند فیبروز ریه)
توجه: استفاده از دستگاه اکسیژن ساز منوط به نظر پزشک است، در صورت استفاده‌ی بدون تجویز پزشک و عدم رعایت جزئیات استفاده، شخص دچار مسمومیت با اکسیژن خواهد شد.
 
هیپوکسمی با اکسیژن تراپی که توسط دستگاه اکسیژن ساز انجام می‌شود، از بین می‌رود و فرد به مرور به زندگی عادی برمی‌گردد. اما در این بین باید درنظر داشت تا اکسیژن شخص افت نداشته باشد. با استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر می‌توانید پایش اکسیژن را انجام دهید. اما با رعایت مواردی همچون: انجام فیزیوتراپی تنفسی، ورزش‌هایی مانند یوگا و پیاده‌روی، نوشیدن مقدار زیادی آب، داشتن رژیم غذایی سالم و ترک سیگار می‌توانید از افت اکسیژن خون جلوگیری کنید.
 
سوالات متداول
آیا برای خرید دستگاه اکسیژن ساز به نسخه و تجویز پزشک نیاز است؟ بله از آنجا که دستگاه های اکسیژن ساز، جز کالاهای پزشکی هستند، پس نمی‌توان آن‌ها را بدون نسخه یا تجویز پزشک خرید. چون باید پزشک موارد مورد نیاز برای بیمار را مشخص کند تا دستگاه برحسب نیاز بیمار تهیه شود.
آیا می‌توان از دستگاه اکسیژن ساز در هنگام خواب استفاده کرد؟ بله، با مشخص شدن میزان دریافت اکسیژن بیمار توسط پزشک، می‌توانید از آن در هنگام خواب هم استفاده کنید.
عمر دستگاه‌های اکسیژن ساز چقدر است؟ معمولا دستگاه‌های مختلف بنا به میزان کارکرد و استانداردهای موجود بین 6 تا 10 سال قابل استفاده هستند.
آیا استفاده‌ی بیش از حد از دستگاه می‌تواند آسیب‌زا باشد؟ بله، تحریک پوست و خشکی بینی از شایع ترین عوارض استفاده از دستگاه‌های اکسیژن درمانی است. این عوارض  بخاطر جریان مداوم هوا به داخل سینوس ها است و به طور معمول در صورت استفاده طولانی مدت از اکسیژن یا استفاده از سرعت جریان بالای اکسیژن حاصل می‌شود.
 
خلاصه
دستگاه‌های اکسیژن ساز ابزاری بی بدیل برای انتقال راحت و موثر اکسیژن به بیمارانی است که به تنهایی قادر به دریافت کافی اکسیژن نیستند. این دستگاه ها از هوای محیط برای فیلتر کردن، پردازش و خالص‌سازی اکسیژن استفاده می کنند و در نهایت هوای کاملا اکسیژنه را به کسانی که به آن نیاز دارند تحویل می دهند.
با این وجود، به دلیل تنوع زیاد دستگاه‌ اکسیژن ساز موجود در بازار ، ممکن است انتخاب مناسب برای نیازهای شما دشوار باشد. برخی از کاربران ممکن است یک دستگاه‌ سبک وزن و قابل حمل را ترجیح دهند ، در حالی که برخی دیگر قدرت و سرعت بالا را در اولویت قرار می دهند. و در نهایت، انتخاب دستگاه با توجه به نیاز و الویت‌های شما خواهد بود. کارشناسان شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب، عاملیت توزیع انواع دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی، با گارانتی معتبر شرکتی و خدمات پس از فروش ده ساله، در ساعات اداری با شماره تلفن 02122220577 پاسخگوی سوالات احتمالی هموطنان گرامی خواهند بود. همچنین شما می‌توانید سایر لوازم پزشکی مورد نیاز خود را از فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی ماهان مدیکال تهیه بفرمائید.
سایر مقالات گروه - معرفی برترین های تجهیزات پزشکی,

1 نظر

بازدیدکننده:
1397/06/24 19:06:43, 07:06:43 PM
درج مطلب در مورد این نظر

عالي بود

ارسال یک نظر

جدیدترین مقالات ماهان مدیکال
آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

Mahan Medical 1402/12/20 08:00:02 0
پلتفرم AnvoyAi

پلتفرم AnvoyAi

Mahan Medical 1402/12/18 08:00:01 0
پربازدیدترین مقالات
رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

Mahan Medical 1399/08/09 23:39:25 6
جفت قدامی چیست؟

جفت قدامی چیست؟

Mahan Medical 1401/06/19 02:09:01 6
حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی

Mahan Medical 1401/05/12 02:01:01 1
12 دلیل  ریزش موی بدن

12 دلیل ریزش موی بدن

Mahan Medical 1400/04/10 12:05:26 0
پرش لب چیست؟

پرش لب چیست؟

Mahan Medical 1401/12/26 14:00:01 1
علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

Mahan Medical 1400/01/24 11:48:29 3

  فیلتر کردن