دسترسی سریع به برخی از گروه های پر بازدید

‎‏آرایشی و بهداشتی   ‎‏گن بعد از جراحی   ‎‏جوراب واریس   زانوبند‎‏   ‎‏کمربند طبی   گن   دستگاه فشار خون   ‎‏محلول ضدعفونی کننده   کرم سیکالفیت‎‏

چگونه کودکان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنیم؟

نویسنده Mahan Medical 1396/06/12 11:40:03 0 نظر گروه : مقالات علمی,
تغذیه فرزندان

همانطور که همه شما خوانندگان گرامی می دانید، تغذیه در سنین رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما متاسفانه بسیاری از خردسالان، کودکان و حتی نوجوانان معمولا از مصرف غذاها و خوراکی های سالم و مفید خودداری کرده و علاقه زیادی به استفاده از خوراکی های ناسالم دارند. در مقاله پیشین با نام غذاهای سالم برای کودکان به معرفی 5 راهکار جهت جذابیت بخشیدن به خوراکی های مفید برای کودکان پرداختیم و گفتیم که بهتر است خود و فرزندمان بیشتر از چه خوراکی هایی استفاده کنیم؛ در این مقاله نیز با 5 راه حل با شماییم تا فرزندانتان بیش از پیش تشویق به خوردن غذاهای سالم خانگی شوند.

  1. وعده های غذای اصلی خود را غنی تر کنید.

برای سالم بودن نیاز نیست که هرروز یک کاسه بزرگ پر از کلم بروکلی میل کنید. بهتر است سعی کنید که مواد عذایی مفید و مغذی را در غذاهای محبوب اعضای خانواده بگنجانید. به عنوان مثال می توانید از اسفناج، کدوسبز، کرفس و هویج در انواع اسنک ها، تاس کباب و خوراک ها استفاده کنید. این مواد مغذی همچنین در انواع املت، لازانیا و پاستا نیز بسیار خوش طعم و جالب خواهند شد. یکی دیگر از مزایای افزودن این سبزیجات به غذاها این است که با این کار مقدار مواد چرب و پرکالری از قبیل گوشت و پنیر را از غذا کم می کنید.

 

  1. کودکان را با گیاهان آشتی دهید.

آیا افراد خانواده شما نیز همیشه نسبت به امتحان کردن سبزیجات طبخ شده به شکل های جدید بی میل هستند؟ شما می توانید به تدریج آن ها را به برنامه غذایی معمول خود بیافزایید. رفته رفته می توانید لیستی از همه میوه ها و سبزیجاتی که مورد پسند افراد خانواده قرار گرفته اند تهیه نمایید؛ تا زمانی که این لیست در نظرتان کوتاه بود، هر هفته یک مورد جدید را به غذاها اضافه کرده و بازتاب آن را مورد بررسی قرار دهید. می توانید انواع سبزیجات را به شکل های بخارپز، کبابی و یا تفت داده شده به غذاهای خود بیافزایید.

  1. از اعضای خانواده در آشپزی کمک بگیرید.

حتما از فرزندان خود بخواهید که در آشپزی به شما کمک کنند، چرا که آن ها بسیار راغب به خوردن چیزهایی هستند که خود نیز در تهیه آن ها نقش داشته باشند. به عنوان مثال می توانید انواع مختلفی از سبزیجات را قطعه قطعه کرده و از فرزندانتان بخواهید که با آن ها به انتخاب خود برای خودشان پیتزای سبزیجات درست کنند. فراموش نکنید که در این پیتزاها از مواد پرچربی مانند پپرونی و انواع سوسیس استفاده نکنید.

 

  1. چاشنی ها را افزایش دهید.

اگر تصمیم به استفاده از غذاهای سالم را دارید، نیازی نیست که چاشنی های غذا را کم کنید، بلکه بهتر است که آن ها را بیشتر هم بکنید. به عنوان مثال، سیب در سالاد مرغ یک طعم شیرینی و تردی ملموس ایجاد می نماید. آیا فرزندان شما مشتاق بستنی به عنوان دسر بعد از غذا می باشند؟ از این پس مقدار این بستنی را نصف و کرده و در عوض تکه های میوه در کنار آن قرار دهید.

 

  1. والدین، خود نیز باید به شعارهای خود عمل کنند.

بدیهی است که اگر انتظار دارید فرلزندانتان تغذیه سالم داشته باشند، می بایست خودتان نیز از غذاهای سالم استفاده کنید. کودکان بیشترین یادگیری را از طریق نگریستن به رفتار والدین خود دارند. انتظار نداشته باشید که زمانی که شما برای خود دوبل برگر با پنیر و سیب زمینی سرخ کرده سفارش می دهید، فرزندتان تمایلی به خوردن سالاد داشته باشند.

 

به عنوان نکته پایانی به خاطر داشته باشید که تغذیه سالم به معنای کم خوردن نیست؛ بلکه به معنای خوردن موادی است که نسبت به کالری ای که دارند مواد مغذی بیشتری داشته باشند.

 

 

ترجمه: مهسا سزاوار یگانه - کارشناس مهندسی پزشکی
واحد علمی شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب

مجله پزشکی ماهان مدیکال

 


 

 

سایر مقالات گروه - مقالات علمی,

ارسال یک نظر

پربازدیدترین مقالات
رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

رنگ ادرار قهوه ای نشانه چیست

Mahan Medical 1399/08/09 23:39:25 6
جفت قدامی چیست؟

جفت قدامی چیست؟

Mahan Medical 1401/06/19 02:09:01 6
حساسیت به توت فرنگی

حساسیت به توت فرنگی

Mahan Medical 1401/05/12 02:01:01 1
12 دلیل  ریزش موی بدن

12 دلیل ریزش موی بدن

Mahan Medical 1400/04/10 12:05:26 0
پرش لب چیست؟

پرش لب چیست؟

Mahan Medical 1401/12/26 14:00:01 1
علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

علت سرفه‌ های مداوم چیست؟

Mahan Medical 1400/01/24 11:48:29 3
جدیدترین مقالات ماهان مدیکال
آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

آشنایی با نرم افزار Zebra Medical Vision

Mahan Medical 1402/12/20 08:00:02 0
پلتفرم AnvoyAi

پلتفرم AnvoyAi

Mahan Medical 1402/12/18 08:00:01 0
نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

نرم افزار تحلیل تصاویر پزشکی

Mahan Medical 1402/12/17 17:00:02 0

  فیلتر کردن